Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© northvolt Elektronikproduktion | 07 mars 2017

En batterifabrik större än Gamla Stan

Förra året stod det klart att det fanns planer på att bygga en enorm batterifabrik här hemma i Sverige. Bakom planen stod Peter Carlsson, en tidigare Tesla-chef, som har lyckats attrahera stora investeringar.
Nu är det dags för Teslas före detta logistikchef att lansera projektet på riktigt. I höstas viskades det om bolaget SGF Energy som hade ambitionen att bygga en gigantisk batterifabrik (inte helt olikt en viss gigafabrik), det fanns även en gigantisk prislapp om 40 miljarder kronor på bygget. Energimyndigheten beviljade i november stöd till SGF Energys satsning på en storskalig svensk batterifabrik. Totalt handlade det om 19 miljoner kronor i form av ett lån som skulle delfinansiera det första steget i satsningen.

Förutom från Energimyndigheten har det har även kommit in investeringar från Stena, Vattenfall, EU och Vinnova om totalt 120 miljoner kronor, rapporterar Dagens Industri.

Projektet lanseras officiellt är det även dags för ett officiellt namn – NorthVolt.

I en intervju med Dagens Industri säger Peter Carlsson att det självklart kommer att komma in fler institutioner och bolag (än de redan nämna) i de senare stegen – men han är optimistisk att NorthVolt kommer att lösa det.

40 miljarder är ingen liten prislapp, men det finns också en förklaring till varför projektet kommer att bli så dyrt. Bolaget vill nämligen kontrollera hela kedjan – hela vägen från brytningen av råmaterialet som utgör batterierna till den slutgiltiga produkten.

”Problemet i dag är att batterier är väldigt dyra. Genom att skala upp batteriproduktionen och ta kontroll över hela kedjan, från gruvbrytningen av råmaterial till den färdiga produkten, tror vi att vi har en konkurrenskraftig affärsmodell”, säger Paolo Cerruti, operativ chef på Northvolt enligt DI.

Paolo Cerruti kommer också från Tesla där han jobbade tillsammans med Peter Carlsson.

”Om 10 procent av den europeiska fordonsindustrin ska vara elektriska fordon år 2025, kommer Europa att behöva minst tre liknande storskaliga fabriker bara för det. Så vi tror att efterfrågan kommer att vara enorm”, säger Peter Carlsson till DI.

En verksamhet i den skala som Peter Carlsson beskriver kommer att resultera i många nya jobb. I den första fasen har ett projektkontor har etablerats i Stockholm och än så länge har femton personer har anställts – man räknar med att anställa 30-35 personer till under de kommande månaderna. Men huvuddelen, själva fabriken, räknar NorthVolt börja bygga i slutet av nästa år och under 2020 ska dörrarna öppnas.

Det finns fortfarande ett par saker att bena ut skriver DI. Än så länge har an inte bestämt var i vårt avlånga land som Northvolt ska etableras – men när fabriken väl står klar siktar man på att ha ungefär 2’600 anställda och räknar med att upp till 10’000 jobb kan skapas totalt när man räknar in underleverantörer.

”Där vi etablerar oss i Sverige tror jag också att vi kommer att se ett ekosystem där andra företag tar del av vår ’know-how’ och utvecklar det på andra sätt och för olika branscher”, säger Peter Carlsson till Di.

Han säger även att han tror att den fullt utbyggda fabriken kommer att vara större än hela Gamla stan i Stockholm

Råmaterialsmässigt siktar Northvolt främst på att bryta nickel, koppar, grafit och kobolt i Sverige. I Finland håller fyndigheter med litium på att utforskas.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2018-06-15 00:12 V9.6.1-2