Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© göteborgs universitet Elektronikproduktion | 09 juni 2017

Kongsberg levererar UAV till Göteborgs universitet

Snart har Göteborgs universitet sin första undervattensfarkost för forskningsbruk. Farkosten gör det möjligt att göra detaljerade studier av havsbotten pÄ stora djup.
Efter drygt tvÄ Ärs förberedelser har Göteborgs universitet nu skrivit kontrakt för att Sveriges första undervattensfarkost för forskningsbruk ska bli verklighet.

– Den hĂ€r undervattensbĂ„ten kommer att göra det möjligt att forska i omrĂ„den som hittills varit omöjliga att nĂ„, till exempel under 500 meter tjocka glaciĂ€rer i Antarktis och under Arktis havsis, sĂ€ger Anna WĂ„hlin, professor i oceanografi vid Göteborgs universitet i ett pressmeddelande.

Den Àr alltsÄ en AUV (Autonomous Underwater Vehicle) vi pratar om hÀr, en autonom ubÄt utrustad med en rad instrument och sensorer för att kunna kartera havsmiljön samt mÀta havets kemi, fysik och biologi.

UbÄten opererar sjÀlvstÀndigt och kan skickas ut pÄ egna uppdrag medan den styrs frÄn ett moderfartyg dÀr forskarna under tiden kan arbeta med andra undersökningar.

– För att mĂ€ta den marina miljön i sĂ„dan omfattning som vi behöver för att förstĂ„ hur havet fungerar sĂ„ mĂ„ste vi anvĂ€nda oss av autonoma observationsplattformar i mycket större omfattning. Framtidens forskningsfartyg kommer att vara moderskepp för mĂ„nga olika autonoma farkoster, dĂ€r vĂ„r AUV Ă€r en av de större och mest komplicerade, fortsĂ€tter Anna WĂ„hlin i pressmeddelandet.

Den nya undervattensbÄten kommer att kunna gÄ ner pÄ 3000 meters djup och ha en rÀckvidd pÄ cirka 200 - 300 kilometer. Den Àr utrustad med instrument som kan anvÀndas för att kartera stora arealer av havsbotten och is mycket detaljerat och kommer Àven att ha en sonar som trÀnger genom botten och visar hur sedimentationen har varit bakÄt i tiden.

Kontrakt har nu skrivits med det norska Kongsberg AS och undervattensfarkosten berÀknas vara i bruk senast under nÀsta Är.

Enligt Anna WÄhlin kan informationen som farkosten samlar in anvÀndas för att visa hur klimatet har Àndrats under historien och hur iskanten flyttat. AUV:n Àr Àven utrustad för att mÀta bland annat havsströmmar, temperatur, koldioxid, klorofyll, nitrat och syre.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-1