Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 09 september 2002

Ny strategi för Telia Carrier

Verksamheten begrÀnsas till grossistförsÀljning med inriktning pÄ stora kunder samt tjÀnster pÄ lönsamma delar av det helÀgda nÀtet. Omfattande omstruktureringsprogram genomförs dÀr bla halva personalstyrkan varslas.
- Den nya strategin gör det möjligt för oss att nÄ lönsamhet samtidigt som vi bibehÄller möjligheten att ta del av den framtida marknadstillvÀxten, sÀger Telias VD och koncernchef Anders Igel. Den nya strategin gör att vi rÀknar med att kunna vÀnda carrieraffÀren sÄ att den blir kassasflödespositiv under 2003 - justerat för omstruktureringskostnaderna. Utvecklingen pÄ telekommarknaden med lÀgre förvÀntad tillvÀxt inom bredband, förseningar av 3G-utbyggnaden och obestÄnd bland konkurrerande carriers har medfört en dramatisk utveckling pÄ den internationella carriermarknaden. Turbulensen har lett till lÄngsammare marknadstillvÀxt, ökad risk och lÀgre tillgÄngsvÀrden i branschen. PÄ grund av denna marknadsutveckling har det varit nödvÀndigt att förÀndra strategin för Telias internationella carrierverksamhet, vilket ocksÄ lett till behov av omstrukturering. Nya International Carrier kommer att kunna driva en global verksamhet med mindre Àn hÀlften av dagens personalstyrka pÄ cirka 800 personer. FörÀndringen berör anstÀllda bÄde i och utanför Sverige. - Det Àr viktigt att understryka att det Àr vÄra befintliga kunders Ätaganden som kommer att styra takten och omfattningen av omstruktureringen, fortsÀtter Anders Igel.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-15 09:57 V12.1.1-2