Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© ford Teknik | 15 september 2017

Ford testar metod för kommunikation mellan trafikanter

En nick eller en gest med handen. Hur kan kroppssprÄk uppfattas och besvaras av sjÀlvkörande fordon i en hÄrt trafikerad stadsmiljö? Det har ett forskningsprojekt med deltagare frÄn Ford och Virginia Tech Transportation Institute (VTTI) försökt finna svaren pÄ genom att anvÀnda en visuell teknik som utvecklats av Ford Motor Company.
Mycket av kommunikationen mellan bilförare och andra trafikanter, till exempel fotgÀngare, sker idag med hjÀlp av kroppssprÄk. Det kan handla om en gÄende som, med en handrörelse, vill att bilen kör vidare innan han/hon sjÀlv gÄr över gatan. För att hitta en lösning i den hÀr typen av situationer har Ford Motor Company och VTTI i USA testat en Ford-designad metod för att sjÀlvkörande fordon skall kunna kommunicera sin avsikt (till fotgÀngare, andra bilförare och cyklister) och skapa ett visuellt lÀttförstÄeligt sprÄk som kan anvÀndas i verklig trafik. Först undersöktes dock pÄ vilket sÀtt det hÀr skulle ske: Med text pÄ en display, symboler eller ljussignaler. Valet föll pÄ ljussignaler dÀrför att trafikanter Àr mer vana vid det frÄn dagens bilar (blinkers och bromsljus). I projektstudien simuleras ett sjÀlvkörande fordon genom att en förare klÀddes ut till en bilstol för att omgivningen skulle tro att det var en autonom bil och analysera data om reaktionerna frÄn fotgÀngares, cyklister och andra förares reaktion pÄ ljussignaler som indikerar att fordonet kommer fortsÀtta köra, stanna eller accelerera efter ett stopp. I testfordonet placerades en smal ljusramp pÄ vindrutan som genom signaler indikerade:
  • Stanna: TvĂ„ vita ljussignaler som rör sig frĂ„n sida till sida indikerar att fordonet kommer att stanna.
  • Aktivt autonomt körlĂ€ge: Fast vitt ljus indikerar att fordonet körs autonomt
  • Accelerera: Snabbt blinkande vitt ljus för att indikera att fordonet börjar accelerera frĂ„n ett stopp.
Testfordonet kördes i verklig trafik och samlade in video och loggar om fotgÀngarnas reaktioner under mer Àn 150 timmar frÄn stadskörning, inklusive möte med fotgÀngare, cyklister och andra förare.

Ford arbetar redan tillsammans med flera branschorganisationer för att driva pÄ att standardmetoder införs pÄ omrÄdet, bland annat med internationella organisationen för standardisering och SAE International.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-2