Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© aspocomp
Mönsterkort |

Aspocomps strategi ger resultat

Det tredje kvartalet för finska Aspocomp visade i år upp en nästan exakt spegelbild av fjolårets tredje kvartal. Men sett till de första nio månaderna så ser vi tillväxt.

Under det tredje kvartalet registrerade mönsterkortaren en nettoförsäljning om 5,5 miljoner euro, vilket är en liten årlig minskning på cirka 1 procent från fjolårets 5,6 miljoner euro. EBITDA under det tredje kvartal uppgick till 0,4 miljoner euro, vilket var detsamma som under tredje kvartalet 2016. Rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgick till 0,2 miljoner euro, året igen samma resultat som under det tredje kvartalet 2016. Om vi tittar på Aspocomps första nio månader så ser vi dock en nettoförsäljning på 16,8 miljoner euro, en ökning om 12 procent från 15,0 miljoner under jämförelseperioden. EBITA under de första nio månaderna landade på 1,2 miljoner euro, jämfört med 0,6 miljoner euro för samma period 2016. Rörelseresultatet uppgick till 0,4 miljoner, en klar förbättring från -0,1 miljoner euro under de första nio under 2016. I kvartalsrapporten säger Aspocomps vd, Mikko Montonen, att företagets kundbas har fortsatt att utvecklas positivt. Inom fordonsindustrin fortsätter försäljningen att öka för mönsterkortaren, och även antalet nya kunder. Man räknar även med att efterfrågan från telekomsektorn, framförallt gällande utvecklingsprojekt, kommer att öka under nästa kvartal. Aspocomp meddelar även att man upplever en ökad efterfrågan från säkerhets- och försvarssektorn.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons