Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© flexenclosure Installation av eSite x10
Elektronikproduktion |

En vision om billigare el - så blev Flexenclosure populära

2008 lanserade Flexenclosure sin hybridkraftslösning eSite. Produkten vann flera priser och hyllades bland annat för dess kostnadseffektivitet . Åtta år senare lanserades eSite x10 – produkten som Flexenclosure beskriver som världens första hybridkraftslösning byggd speciellt för utomhusbruk. Evertiq har pratat med företagets CTO och vice president för eCentre, Tomas Rahkonen, om dåtiden, nutiden och framtiden för den omtalade hybridkraftslösningen.

Sedan 2008 har det svenska cleantech-företaget Flexenclosure levererat sin produkt eSite till många länder runtom i världen. Beställningar för hundratals miljoner kronor har gjorts och hybridkraftslösningen är populär. Men så har inte alltid varit fallet, menar Tomas Rahkonen. – Tittar man på kalkylen för hur mycket pengar man sparar som företag om man skulle köpa vår lösning så tänker man wow, det här borde alla köpa direkt. Men det hände inte. Vi hade några affärer men produkten flög inte ut som vi hade trott. Och när vi började gräva i det såg vi att det generellt fanns ett fundamentalt problem i att hybridkraftssystem inte alltid fungerade i praktiken. Det såg bra ut i styrelserummet i excel men ute på den sandiga, dammiga varma sajten fungerade det inte.
Tomas Rahkonen © Flexenclosure
Det var inte bara Flexenclosure som upplevde problemet. Den avvaktande känslan på marknaden gällde de flesta hybridkraftslösningar – de fungerade inte och därför ville företag inte köpa dem. För att få ett stopp på marknadsproblemet och för att få människor och företag att få upp ögonen för dem bestämde sig Flexenclosure för att gå till botten med vad för problem som uppstod i hybridprodukterna, och hur de skulle kunna lösas. – Vi såg tre typer av problem när vi kollade närmre. Det första var att de flesta tillverkarna i dag tar elkraftskomponenter designade för att vara inomhus, och stoppar in dem i skåp som ska stå utomhus. De fungerar bra i ett labb i Tyskland eller Sverige, men inte på en sajt i Afrika där man ska in och öppna dörrar för underhåll eller fixa ett problem. Där får du in sand och damm och annat i dessa komponenter för inomhusbruk, säger Tomas Rahkonen. – Det andra vi upptäckte var att drift och underhåll tillkom till gamla bitar, till exempel fläktar. Det finns mekanik för kyla som kanske inte kan hantera det lokala elkraftsnätverket, det lilla man använder det, och så täpps ett filter igen, och så blir batterierna varma och slutar att fungera. Då blir det mycket extra pengar. Det tredje var att elkraften hade massa störningar. Det kan vara spikar på några tusen volt eller det kan vara att spänningen ligger väldigt lågt väldigt länge. Kraften är ganska eländig så ibland om man kopplar in den tar den sönder utrustning. I slutet av 2016 kom slutprodukten av felsökningar, många utvecklingstimmar, och rigorösa testningar – eSite x10. Krafthybridslösningen hade kraftelektronik tillverkad för utomhusbruk, ett chassi som inte behövde öppnas och placering av komponenter för att klara värme. – En del av våra kraftelektronikkomponenter är fyra gånger så stora som vanliga för att vi måste bygga något som håller, som är stabilt som och som funkar i den miljön. Vi har gjort en paketering till eSite x10 som har allt det där, den är försluten ip65 där du inte kommer in och kan fibbla runt, den är passivt kyld där luftdrag är som en skorsten och kyler ned komponenterna som är monterade mot chassit för att kylas ned den vägen och den kan stänga av sig själv. Det finns en intelligens för ett långsammare förlopp, säger Tomas Rahkonen. Produkten har tagits emot väl och Flexenclosure är nu igång med serieproduktion i sina egna lokaler. Nästa mål är att göra den än mer kostnadseffektiv med hjälp av feedback från kunder; vilka delar som inte behöver vara lika kraftiga, vilka som behöver bli kraftigare och liknande kunskap om en produkt som bara kommer efter lansering och användning ute på plats.. Med en mindre kostnad öppnar även nya marknader upp sig. – En sak som vi planerar är att gå från DC-spänning till AC. Det är någonting som kan öppna helt andra segment, och när vi driver ner kostnadsnivån kan vi kanske nå ut till lantbrukare, och andra lokala aktörer som inte kan göra stora ordrar. Men hur når vi ut till dem? Det är en viktig affärsutveckling.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons