Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© lamborghini Elektronikproduktion | 10 november 2017

MIT-teknik i framtida elbil från Lamborghini

Sportbilstillverkaren Automobili Lamborghini har tillsammans med tvÄ laboratorier vid MIT avslöjat de första stegen mot utvecklingen av en elektrisk Lamborghini of the Terzo Millennio. Ett nytt projekt kommer att undersöka möjligheterna med energilagring i superkondensatorer, Innovativa material och elektriska motorer integrerade i var och ett av hjulen.
– För exakt ett Ă„r sedan tecknade vi ett avtal med MIT-Italy-Program vid Massachusetts Institute of Technology som markerade starten pĂ„ ett samarbete mellan tvĂ„ enastĂ„ende enheter. Det för att skapa ett projekt som avser att skriva ett nytt kapitel för framtiden inom superportbilar för det tredje Ă„rtusendet, sĂ€ger Automobili Lamborghinis ceo Stefano Domenicali.

Projektets tekniska mÄl skall leda fram till utveckling av en framtida Lamborghini Electric med fokus pÄ fem olika dimensioner: energilagringssystem, innovativa material, drivsystem, en visionÀr design och kÀnslan. Samarbetet finansieras i all vÀsentlighet av Automobili Lamborghini och handlar frÀmst om de tvÄ första dimensionerna.

De tekniska mÄlen för de första tvÄ dimensionerna har definierats tillsammans med tvÄ laboratorier vid MIT: Dinca Research Lab, ledd av professor Mircea Dinca vid Department of Chemistry och Mechanosynthesis Group, ledd av prof Anastasios John Hart vid Department of Mechanical Engineering. Samarbetet finansieras i all vÀsentlighet av Automobili Lamborghini.

– Att samarbeta med MIT innebĂ€r ett exceptionellt tillfĂ€lle för vĂ„r FoU-avdelning att göra vad Lamborghini alltid har varit mycket bra pĂ„: att skriva om reglerna för supersportbilar. Nu presenterar vi en spĂ€nnande och progressiv konceptbil. Vi Ă€r inspirerade av att omfamna vad som Ă€r omöjligt idag för att skapa morgondagens realiteter: Lamborghini mĂ„ste alltid skapa drömmarna för nĂ€sta generation, sĂ€ger Stefano Domenicali, ceo för Automobili Lamborghini.

Energilagring
Strategin Àr hÀr att ersÀtta konventionella batterier och undersöka potentialen hos superkapacitorer för en kommande ny sportbil döpt till Terzo Millennio. Detta Àr i linje med tillÀmpningen av en lÄgspÀnnings superkondensator hos företagets supersportbil Aventador med V12-motor som lanserades för fem Är sedan. NÀsta logiska steg Àr att utveckla ett lagringssystem som kan leverera hög toppkraft och regenerera kinetisk energi med mycket begrÀnsad pÄverkan frÄn Äldrande och antal laddcykler under fordonets livstid samt med möjlighet att symmetriskt leverera och skörda elenergi. Samarbetet med prof. Mircea Dinca syftar till att sprÀnga grÀnserna för dagens teknik och sluta klyftan mellan konventionella batteriers energitÀthet och den lÄnga livscykeln relaterad till superkondensatortekniken.

– Det nya Lamborghini-samarbetet gör det möjligt för oss att vara ambitiösa och tĂ€nka ”utanför lĂ„dan” nĂ€r vi utformar nya material som svarar upp mot energilagringsutmaningarna frĂ„n kraven pĂ„ en supersportbil, sĂ€ger Prof. Dinca.

Drivsystem

Energilagringssystemet gÄr hand i hand med prestanda: varje hjul kommer förses med en integrerad elektrisk motor som samtidigt kan utnyttja möjligheterna med elmotorer: högt vridmoment, reversibilitet och möjlighet att flytta energi via kabelanslutningar. Terzo Millennio utgör dÀrför ocksÄ de första stegen för Lamborghini att gÄ i riktningen mot att skapa en "Lamborghini Electric". Att flytta elmotorerna till hjulen har enligt Lamborghini Àven en annan positiv effekt: större frihet för designers och aerodynamiker.

Innovativa material

För att stödja det nya energilagringssystemet mÄste ocksÄ materialen och dess funktioner förÀndras. Lamborghini kommer att vidareutveckla sin design och produktion av kolfiberstrukturer och delar, och hÀr kommer samarbetet med prof. John Hart in.

John Harts institution kommer att undersöka de nya möjligheterna för tillverkning av det kolfibermaterial som utgör karossen i en Terzo Millennio och som ocksÄ skall fungera som en ackumulator för energilagring samt göra det möjligt att hela bilen kan anvÀndas som ett lagringssystem.

Projektet syftar ocksĂ„ till att kombinera tekniken för att kontinuerligt övervaka hela kolfiberstrukturen, bĂ„de synlig och osynlig, med konceptet "sjĂ€lvlĂ€kning": mĂ„let Ă€r att ge Terzo Millennio möjligheten att genomföra sin egen hĂ€lsoövervakning och upptĂ€cka sprickor och skador i dess understruktur som uppkommit vid olyckor. I det fallet ska en ”sjĂ€lvreparationsprocess” starta via mikrokanaler fyllda med ”lĂ€kningskemikalier”, vilket ska reducera riskerna för smĂ„ sprickor som kan sprida sig vidare i kolfiberstrukturen. Detta möjliggör en ytterligare minskning av vikten genom en ökad anvĂ€ndning av kolfiber eller anvĂ€ndning av CFK till delar med hög risk för utmattning.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-1