Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© RISE
Teknik |

Bättre säkerhet med digitala backspeglar

Stoneridge Electronics, forskningsinstitutet Rise och Scania har utvärderat och testat en ny prototyp med digitala backspeglar för lastbilar. Tekniken syftar till att utöka lastbilsförarnas synfält och reducera döda vinklar, något som är svårt att åstadkomma med konventionella speglar.

Med dagens konventionella backspeglar har lastbilsförare ett begränsat synfält och stora döda vinklar runt sina lastbilar. I det nyligen avslutade forskningsprojektet Dreams har Stoneridge Electronics, Scania och Rise testat och utvärderat en prototyp av ett digitalt backspegelsystem. Prototypen är framtagen av Stoneridge och består av kameror monterade nära de främre hörnen av lastbilens hytt och digitala bildskärmar monterade i hytten som visar realtidsvideo från förarens omgivning, motsvarande de konventionella speglarna av Klass II och IV. För att få kunskap om säkerhets- och användbarhetsaspekter har Dreams utfört omfattande utvärderingar. Testerna utfördes med Stoneridges prototyp av ett digitalt backspegelsystem som monterats på över 70 Scanialastbilar. Prototypen inkluderar kameror monterade nära de främre hörnen av lastbilens hytt och digitala bildskärmar monterade i hytten som visar realtidsvideo från förarens omgivning, motsvarande de konventionella speglarna av Klass II och IV. Rice har ansvarat för att ta fram utvärderingsmetoder som täcker säkerhets- och användbarhetsstudier med kontrollerade experiment vid Rice testanläggning AstaZero uanför Borås, följt av fälttester med fler än 70 lastbilar från Scania på allmänna vägar och vid verkliga transporter. Enligt Rice upplevde en majoritet av förarna systemet som tilltalande och lätt att vänja sig vid. Det ger ett större synfält, särskilt i korsningar och rondeller, och minskar behovet av kropps- och huvudrörelser för att öka synfältet. En annan fördel är att systemet ger bättre sikt när dörrfönstren är smutsiga och skymmer konventionella backspeglar. Genom att ersätta konventionella backspeglar med betydligt mindre kameror minskas dessutom luftmotståndet. Stoneridge kommer nu att ytterligare förfina sitt system innan en planerad marknadslansering 2018. – Vi har också undersökt hur prototypens funktionalitet kan utökas. Idag visar systemet bara realtidsvideo av omgivningen, men i framtiden skulle det kunna hjälpa förare att upptäcka cyklister i döda vinklar, indikera när det är säkert att byta fil, eller visa dem avståndet mellan lastbilen och andra objekt när de backar, säger Nicolas Sundberg, utvecklingschef på Stoneridge Electronics i ett pressmeddelande. Forskningsprojektet har delfinansierats av Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI). Prototypen visades på FFI: s resultatkonferens den 23 november 2017 i Stockholm.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-03-28 10:16 V22.4.20-1
Annons
Annons