Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© ngweikeong dreamstime.com Elektronikproduktion | 30 november 2017

SJ:s tåg utvecklas och blir smartare

”X 2000 kommer att bli Sveriges mest intelligenta fordon pĂ„ rĂ€ls”.
FrÄn och med nÀsta Är kommer SJ:s flotta av tÄg att kunna berÀtta hur statusen pÄ hjullager, bromsar, dörrar och toaletter ser ut. Digitaliseringen av de olika delarna av tÄgen kommer att ske under 2018 och enligt SJ sjÀlva kommer det att innebÀra mer robusta tÄg, effektivare underhÄll, punktligare tÄgtrafik och bÀttre information till passagerarna.

– x 2000 kommer att bli Sveriges mest intelligenta fordon pĂ„ rĂ€ls. TĂ„gen skickar signaler nĂ€r nĂ„got Ă€r pĂ„ vĂ€g att gĂ„ sönder eller nĂ€r det Ă€r dags för service. DĂ€rigenom kan vi i god tid avhjĂ€lpa fel som annars skulle drabba kunderna. Det blir helt enkelt Ă€nnu fler tĂ„g som gĂ„r i tid, sĂ€ger Claes Broström, chef för SJ:s fordonsdivision, i ett pressmeddelande.

Med 2’000 signaler per vagn som lĂ€ses av frĂ„n sensorer och olika system kommer SJ kunna övervaka alla delar av fordonet. Informationen samlas ihop och skickas till ett kontrollcenter utanför tĂ„get dĂ€r fordonsingenjörer analyserar informationen och anvĂ€nder den för att förbĂ€ttra tĂ„gets underhĂ„ll.

– Vi kan genom vibrationsmĂ€tningarna Ă€ven upptĂ€cka förĂ€ndringar pĂ„ spĂ„ren, som Trafikverket har ansvar för. Det blir tydligt vilka spĂ„r som Ă€r i störst behov av underhĂ„ll och detta kan betyda mycket för en bĂ€ttre fungerande infrastruktur i framtiden, sĂ€ger Claes Broström i ett pressmeddelande.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-11 20:28 V11.10.27-2