Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© bombardier Elektronikproduktion | 08 december 2017

Bombardiers signalsystem klart för svensk modernisering

Signalsystemet Bombardier Interflo 450 för huvudbanor har officiellt godkänts för användning i Sverige och kan vara del av att modernisera det svenska järnvägslinjenätet.
‚Äď Vi har djupa r√∂tter i Sverige och det g√∂r oss s√§rskilt stolta √∂ver att √§ven i forts√§ttningen kunna leverera den senaste digitala j√§rnv√§gstekniken s√• att Sverige kan h√•lla j√§mna steg med de √∂kade kraven p√• passagerar- och godstrafik. Med det sista godk√§nnandet √§r Interflo 450 redo att bli en del i drifts√§ttningen av ERTMS niv√• 2-signalsystemet i hela Sverige, n√•got som ger h√∂gre hastigheter, √∂kad tillf√∂rlitlighet och h√∂gre kapacitet samtidigt som det f√∂rb√§ttrar integreringen med √∂vriga Europa, s√§ger Thore Sekkenes, vd f√∂r Bombardier Transportation Sweden, i ett pressmeddelande.

Typgodkännandet utfärdades av Trafikverket och Transportstyrelsen och innebär att Bombardier Transportation blir den första leverantören som får godkännande för ERTMS nivå 2-tekniken i Sverige. Tekniken har använts på Botniabanan och Ådalsbanan och sedan de öppnades har de trafikerats med 99,9 procent tillgänglighet, vilket är mer än fyra gånger bättre än det befintliga systemet.

Tekniken innebär korrekt och kontinuerlig radiobaserad och automatisk tågsäkerhet och det markbaserade systemet kan hantera höghastighetstrafik.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-1