Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© bombardier Elektronikproduktion | 08 december 2017

Bombardiers signalsystem klart för svensk modernisering

Signalsystemet Bombardier Interflo 450 för huvudbanor har officiellt godkänts för användning i Sverige och kan vara del av att modernisera det svenska järnvägslinjenätet.
– Vi har djupa rötter i Sverige och det gör oss särskilt stolta över att även i fortsättningen kunna leverera den senaste digitala järnvägstekniken så att Sverige kan hålla jämna steg med de ökade kraven på passagerar- och godstrafik. Med det sista godkännandet är Interflo 450 redo att bli en del i driftsättningen av ERTMS nivå 2-signalsystemet i hela Sverige, något som ger högre hastigheter, ökad tillförlitlighet och högre kapacitet samtidigt som det förbättrar integreringen med övriga Europa, säger Thore Sekkenes, vd för Bombardier Transportation Sweden, i ett pressmeddelande.

Typgodkännandet utfärdades av Trafikverket och Transportstyrelsen och innebär att Bombardier Transportation blir den första leverantören som får godkännande för ERTMS nivå 2-tekniken i Sverige. Tekniken har använts på Botniabanan och Ådalsbanan och sedan de öppnades har de trafikerats med 99,9 procent tillgänglighet, vilket är mer än fyra gånger bättre än det befintliga systemet.

Tekniken innebär korrekt och kontinuerlig radiobaserad och automatisk tågsäkerhet och det markbaserade systemet kan hantera höghastighetstrafik.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2018-04-24 23:28 V9.4.0-2