© volvo Elektronikproduktion | 28 mars 2018

Volvos säkerhetssystem inaktiverat vid Ubers dödsolycka

Uber Technologies inaktiverade den kollisionsundvikande standardtekniken i Volvos SUV som var inblandad i en dödsolycka i Tempe, Arizona nyligen, skriver Bloomberg.
”Vi vill inte att folk ska vara förvirrade eller tro att det var ett fel på tekniken som vi levererar till Volvo, för så är inte fallet”, säger Zach Peterson, en talesperson för Aptiv Plc, till Bloomberg. Volvo XC90:s standard förarassistanssystem ”har inget att göra” med de autonoma drivsystemen i Ubers testfordon, menar han.

Aptiv, tillverkaren som levererar radar och kamera till Volvo, vill gå ut med information om sin teknik för att undvika att kopplas till dödsolyckan som involverade Uber.

Uber har nekat att kommentera olyckan och en talesperson från Volvo säger att bolaget inte kan spekulera om orsaken till händelsen utan väntar på en fullständig utredningsrapport.

Aptivs radar- och kamerasystem använder chips och sensorer från Mobileye som hjälper till att driva Volvo XC90:s förarassistanssystem, vilket möjliggör kollisionsundvikande, bland andra säkerhetsfunktioner.

”Den video som släpptes av polisen tycks visa att även den mest grundläggande byggstenen i ett autonomt fordonssystem, möjligheten att upptäcka och klassificera objekt, är en utmanande uppgift. Det är samma teknik som krävs innan vi tar itu med ännu svårare utmaningar, som ett grundläggande element av fullt autonoma fordon i framtiden”, säger Amy Shashua, vd för Mobileye, i ett pressmeddelande.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2018-07-18 17:55 V10.0.0-1