Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© ginasanders dreamstime.com Elektronikproduktion | 06 april 2018

Carmenta vill göra framtidens smarta fordon säkra

Göteborgsföretaget Carmenta har i många år levererat säkerhetskritiska system till försvarsindustrin, men sadlar nu om till fordonsbranschen.
I över 30 år har Carmenta, som är sprunget ur försvarsindustrin, levererat mjukvara för säkerhetskritiska system. Kristian Jaldemark är ansvarig för Carmentas utvecklingsteam inom Carmenta TrafficWatch, som drogs igång under 2017. Han är från början mjukvaruingenjör och har under den största delen av sin tid hos Carmenta arbetat med försvarskunder.

Att företaget nu går in i fordonsbranschen är bra för marknaden, enligt honom.

– Fordon blir i snabb takt uppkopplade och trenden med automatisering av fordonskörning är också väldigt tydlig. Men fordonsindustrin kommer in i den här uppkopplade världen från ett infotainment- och nice to have-perspektiv. Vi har både produkterna och kompetensen att bygga ledningssystem för en uppkopplad värld ur ett säkerhetskritiskt perspektiv. Med den erfarenheten tror vi att vi kan tillföra något nytt till fordonsindustrin, säger Kristian Jaldemark till Business Region Göteborg.

Carmenta TrafficWatch är baserat på två affärsenheter från Carmenta; Carmenta Geospatial Technology och Carmenta Public Safety and Security. Den första utgörs av mjukvarukomponenter för att bygga ledningssystem och vid den andra är Carmenta en systemleverantör till bland annat SOS alarm och Sjöfartsverkets Sjö- och flygräddning.

Företagets expertis från de två olika enheterna kombineras i Carmenta TrafficWatch där man gör ett ledningssystem för uppkopplade och automatiserade fordon. För föraren finns det mycket information att ta del av, och fordonet måste kunna veta vad som sker bortom räckvidden av dess egna sensorer. En lösning på det är att ta fram ett system som sköter hanteringen av datan.

– Det är väldigt intressant för dig när du kör din bil att få reda på om det är halt om två kilometer eller att du har en ambulans bakom dig som kommer att behöva passera om en minut. Den typen av information skulle man kunna använda i en fordonsflotta som är uppkopplad. Därför är tidsperspektivet redan nu men vårt system adderar också värde för framtidens automatiserade fordonsflottor, säger Kristian Jaldemark.

Carmentas lösningar ligger utanför bilen och framtida kunder skulle kunna vara fordonstillverkare, företag som levererar till fordonsbranschen samt aktörer med ett högre systemperspektiv, till exempel Trafikverket.

– Vår målsättning är att få den här affären att växa kraftigt. Det är jättehäftigt att ha Lindholmen som något slags nav i det här klustret. Generellt sett finns här en vilja att samarbeta och skapa framtidsinriktade projekt tillsammans. Jag tror att alla inser kraften i att jobba ihop även om det naturligtvis finns en konkurrenssituation också.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-10-15 23:56 V11.6.0-2