Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© electrolux Elektronikproduktion | 02 maj 2018

Omstrukturering drar ner Electrolux vinst

Under det första kvartalet 2018 gick vitvarukoncernen sÀmre Àn samma period 2017, dÀr en anledning Àr omstruktureringskostnader.
– VĂ„r vĂ€g mot lönsam tillvĂ€xt fortsatte under det första kvartalet och vi uppnĂ„dde en försĂ€ljningstillvĂ€xt pĂ„ 3,3%, varav den organiska tillvĂ€xten svarade för 1,8%. Under kvartalet pĂ„börjades konsolideringen av vĂ„r tillverkning i Nordamerika med omstruktureringskostnader som följd. Exklusive dessa kostnader var rörelseresultatet i linje med föregĂ„ende Ă„rs, sĂ€ger Jonas Samuelson, vd och koncernchef för Electrolux, i en kommentar till rapporten. Han Ă€r sĂ€rskilt nöjd med att koncernens arbete med produktportföljshantering och kostnadseffektiviseringar har kompenserat för de högre rĂ„materialkostnader och negativa valutaeffekter som koncernen har upplevt. Resultatutvecklingen för koncernens verksamheter i EMEA, Asien/StillahavsomrĂ„det och Hemmiljö och smĂ„apparater var fortsatt positiv och Professionella Produkter visade en god utveckling. Verksamheten i Nordamerika pĂ„verkades negativt av betydligt lĂ€gre försĂ€ljningsvolymer av luftkonditioneringsprodukter och av fortsatt lĂ€gre volymer under Ă„terförsĂ€ljares egna varumĂ€rken. De prishöjningar som tidigare aviserats i Nordamerika implementerades successivt under kvartalet och kommer enligt Jonas Samuelson att börja ge effekt under andra kvartalet. Kostnaderna för rĂ„material ökade ytterligare under kvartalet, delvis som en effekt av de stĂ„ltullar som aviserats i USA, men ocksĂ„ pĂ„ grund av att kostnader för andra metaller, plast och logistik ökade – VĂ„r bedömning Ă€r nu att kostnaderna för rĂ„material, jĂ€mfört med föregĂ„ende Ă„r, ökar med 1,6-1,8 miljarder kronor för helĂ„ret 2018. Vi behöver dĂ€rför fortsĂ€tta att vidta kostnadseffektiviseringsĂ„tgĂ€rder och ytterligare förbĂ€ttra priserna pĂ„ flera viktiga marknader. EfterfrĂ„gan pĂ„ vitvaror visade en god utveckling pĂ„ flertalet av vĂ„ra marknader under kvartalet och vi förvĂ€ntar oss att detta fortsĂ€tter och behĂ„ller dĂ€rför vĂ„ra tidigare marknadsutsikter för 2018, kommenterar Jonas Samuelson. Under de kommande Ă„ren ska Electrolux öka satsningarna pĂ„ nya produktinnovationer och automation, och under det första kvartalet 2018 lanserade koncernen sin första uppkopplade ugn med en integrerad kamera samt lanserade sin robotdammsugare för konsumenter pĂ„ den amerikanska marknaden. Under kvartalet förvĂ€rvades Schneidereit, en leverantör av uthyrningslösningar för professionell tvĂ€tt i Tyskland, för att utveckla erbjudandet inom professionell tvĂ€tt. Genom ett joint venture introducerades Ă€ven under kvartalet nya premiumprodukter under varumĂ€rket AEG pĂ„ den kinesiska marknaden. Första kvartalet 2018 i siffror (2017)
  • NettoomsĂ€ttningen uppgick till 27’906 miljoner kronor (28’201)
  • Rörelseresultatet uppgick till 764 miljoner kronor (1’442)
  • Operativt kassaflöde uppgick till -2’700 miljoner kronor (-1’000)
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-15 09:57 V12.1.1-1