Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Linkopings Universitet
Elektronikproduktion |

Uppkopplade fordon får trafiken att flyta bättre

Inom en snar framtid kommer uppkopplade fordon att kunna anpassa sig efter variabla hastigheter, något som ökar både framkomligheten och trafiksäkerheten, skriver Linköpings universitet.

Variabla hastigheter används bland annat vid infarter till större städer, där de både kan öka genomströmningen av fordon och minska olycksrisken, enligt Ellen Grumert vid Statens väg- och transportforskningsinstitut samt avdelningen Kommunikations- och transportsystem vid Linköpings universitet. Hon har designat ett system för just det. I dag samlar fasta detektorer utmed vägarna in data om antal fordon och vilken hastighet de har. Med hjälp av en matematisk algoritm räknar sedan systemet ut vilken hastighet som är optimal för att trafiken ska flyta så effektivt som möjligt. Skulle data från de bilar som är uppkopplade mot nätet kunna användas skulle dock precisionen i beräkningarna av hur trafiksituationen ser ut kunna öka rejält. – Ju fler fordon vi får information i från, var de är och vilken hastighet de har, desto säkrare blir beräkningarna av vilken hastighet som ger det effektivaste trafikflödet på vägsträckan, säger Ellen Grumert i ett pressmeddelande. Systemet gör det även möjligt att se till att fordonet självt saktar ner till den hastighet som ger den bästa framkomligheten - en anpassning till framtidens förarlösa fordon. Ellen Grumert har studerat de hårdast trafikerade vägarna, som är extra känsliga för störningar. – De nya systemen gör det möjligt att upptäcka olyckor eller hinder direkt när de sker. Den informationen kan skickas direkt till de fordon som är uppkopplade så att föraren snabbt får en varning om att något hänt och kan anpassa hastigheten eller ta en annan väg, säger hon.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons