Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Inission Elektronikproduktion | 08 maj 2018

Trots lägre omsättning ökar Inissions lönsamhetsmarginal

Inissions försäljning sjönk under kvartalet på grund av en minskad efterfrågan från bolagets kunder. Men det marginalen visade inte samma trend.
Nettoomsättningen för Inissions första kvartal uppgick till 172 miljoner kronor (187), en sänkt siffra som beror på lägre efterfrågan från bolagets kunder med projektorienterad verksamhet. Resultatet efter finansiella poster landade på 7,3 miljoner kronor (7,8) och marginalen ökade till 4,3 procent (4,1).

Under kvartalet har Inission fortsatt med sitt arbete med Inspirit, vilket är bolagets verktyg för att utveckla sin verksamhet med hjälp av bland annat Lean. En Inspiritutbildning för bolagets anställda genomfördes under kvartalet.

Inission lanserade även två nya projekt under det första kvartalet; Inception och Inside. Inception riktar sig till kunder som behöver snabba prototyper, förslag på förbättringar och expertishjälp med tekniska problem. Inception är en prototypfabrik inne i fabriken, med ett eget kundteam.

– Teamet har hög tillgänglighet och kan snabbt ta fram en prototypserie baserat på kundens krav och önskemål. Planering, inköp och tillverkning är kopplat direkt till kundens utvecklingsteam, allt för att prototypserien ska kunna tas fram snabbt, effektivt och med ett optimalt resultat. Kundteamet består av erfarna specialister som är vana att hantera komplexa kundkrav, säger Björn Lifvergren, vd för Inission AB, i en kommentar till rapporten.

Efter kvartalets utgång påbörjade bolaget installationen av en ny ytmonteringslina i sin fabrik i Tallinn, som beräknas stå klart under det andra kvartalet i år.

Första kvartalet 2018 i siffror (2017)
  • Nettoomsättningen uppgick till 172 miljoner kronor (187)
  • Rörelseresultatet uppgick till 8,4 miljoner kronor (8,8)
  • Resultatet EBITDA uppgick till 7,3 miljoner kronor (7,8)
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-11-15 17:25 V11.9.0-1