Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Hovding
Elektronikproduktion |

Sämre siffror – men Hövding satsar mot framtiden

Under det första kvartalet 2018 rekryterade det svenska företaget ny medarbetare och avtal om att lanseras i Stadiumbutiker skrevs under.

Under kvartalet minskade antalet sålda skyddskragar med 10 procent, från 6’334 under första kvartalet 2017 till 5’700 till första kvartalet i år. Omsättningen minskade med 5 procent. – Samtliga kanaler och marknader hade ett tufft kvartal. En ovanligt sen vår gjorde att både cyklister och butiker dröjde med sin säsongstart. Försäljningen i januari och februari var över föregående års medan mars var under förväntan. När vi nu stängt april månad ser vi att vi är tillbaka på fortsatt start tillväxt. Plus 67% sålda Hövdingar jämfört med föregående år, säger vd Fredrik Carling i en kommentar till rapporten. Hövding rekryterade en airbagingenjör och en algoritmutvecklare under kvartalet för att stärka organisationen inför framtida satsningar inom produktutveckling och nästa generation. Nästa produkt förväntas lanseras under 2019. Introduktion i 10 fysiska Stadiumbutiker under våren 2018 avtalades under kvartalet. Hövding har tidigare funnits tillgängliga att köpa på sportkedjans hemsida. – För oss handlar första kvartalet mycket om att bereda väg för högsäsong. Att vi inför säsongen har säkrat fysisk försäljning i Stadium, samtliga tyska Globetrotterbutiker och tyska sportkedjan Sportcheck är några av de viktiga steg vi nu tagit. Vi för även dialoger med flera större kedjor i England som jag förväntar mig ge resultat, säger Fredrik Carling. Första kvartalet 2018 i siffror (2017)
  • Nettoomsättningen uppgick till 8,22 miljoner kronor (8,63)
  • EBITDA uppgick till -10,19 miljoner kronor (-8,22)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -8,92 miljoner kronor (-12,14)

Annons
Visa fler nyheter
2024-05-08 12:45 V22.4.44-2
Annons
Annons