Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Somniacs SA Elektronikproduktion | 14 maj 2018

Simulatorn som låter dig flyga som en fågel

Företaget Somniacs utvecklar hård- och mjukvaran till en simulator som med hjälp av virtual reality får användaren att flyga.
Max Rheiner vid Zürich University of Arts är ansvarig för ett designprogram vid universitetet som är inriktat på interaktion mellan olika tekniker. För några år sedan hade han en vision om att skapa en simulator som kombinerade flygning i en virtuell miljö, med hjälp av VR-teknik, med att den som flyger också skulle kunna använda hela kroppen under flygningen.

Tillsammans med en grupp fågelentusiaster gjorde Max Rheiner slag i saken och började utveckla simulatorn.

– Jag var helt övertygad om att känslan att kunna flyga som en fågel skulle bli en väldigt speciell kick, och det var också med stor entusiasm som vi startade upp projektet och bildade ett team som skulle ta fram en prototyp, säger Max Rheiner i ett pressmeddelande.

Simulatorn har tre rörelseriktningar; upp och ner, fram och tillbaka samt lutningar i sidled. Armarna på användaren är fästa på metallvingar och styrningen sker med hjälp av handlederna.

– Vi gjorde konstruktionen på det här sättet eftersom de flesta människor har en ganska begränsad motorik, jämfört med fåglar, och vi kan inte heller förvänta oss att man ska vara flink och med samma förmåga till koordination som en trummis, säger Max Rheiner.

Den som flyger blir också utrustad med VR-glasögon, hörlurar och vind- och fartkänsla med hjälp av en fläkt. Fläktlösningen kommer från ebm-papst.

– Vi valde ebm-papsts fläktlösning eftersom det går att justera hastigheten på ett smidigt sätt och för att fläktarna är extremt tysta. Många kanske blir överraskade av hur viktig vindeffekten är men faktum är att den är helt nödvändig för att man ska uppleva fart. En nyhet för många är också att våra sinnen tar upp vinden via både hud och hår och omsätter det till fartkänsla, säger Max Rheiner.

Arbetet med simulatorprojektet blev för krävande för att hanteras från universitet och därför bildades företaget Somniacs under 2015. Under 2016 påbörjades den kommersiella produktionen av stimulatorn som marknadsförs under varumärket Birdly. Kunderna är främst forsknings- och teknikinriktade museum och även nöjesparker har börjat upptäcka simulatorns möjligheter att locka besökare.

Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-11-11 12:47 V11.8.0-2