Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© fouquin christophe dreamstime.com Elektronikproduktion | 18 maj 2018

Den positiva trenden mattas av för svenska industrin

En majoritet av svenska underleverantörer upplever fortfarande en högkonjunktur, men det finns en indikation pÄ att den uppÄtgÄende trenden börjar mattas av, enligt Svensk Industriförening Sinf:s Underleverantörsbarometern.
I Underleverantörsbarometern mĂ€ter Sinf kontinuerligt stĂ€mningen bland de mindre och medelstora underleverantörerna till storföretag. Sinf har cirka 1’100 medlemsföretag. – Det Ă€r en överhettad marknad. Företagen gĂ„r för fullt och det Ă€r svĂ„rt att hitta kompetent arbetskraft för att öka ytterligare i samma takt som vi sett de senaste Ă„ren, sĂ€ger Joakim NorlĂ©n, vd för Svensk Industriförening Sinf, i ett pressmeddelande. Företagen har gĂ„tt bra en lĂ€ngre tid och har dĂ€rmed möjlighet att expandera. Det Ă€r dock en utmaning att hinna bygga ut och investera i nya maskinparker dĂ„ trycket fortfarande Ă€r högt hos mĂ„nga underleverantörer. Ett stort tryck krĂ€ver en modernare produktionspark för ytterligare expansion och fokus pĂ„ att hitta effektivare automationslösningar, skriver Sinf. Det rĂ„der fortsatt brist pĂ„ arbetskraft och 26 procent av företagen förvĂ€ntas anstĂ€lla under innevarande kvartal. Den siffran har legat pĂ„ över 30 procent de senaste fem kvartalen, sĂ„ en nedĂ„tgĂ„ende trend kan noteras. Sju av tio företag tror att det Ă€r gynnsamt med automation. Man tror pĂ„ förbĂ€ttrad lönsamhet, nya affĂ€rer och bĂ€ttre arbetsmiljö. – Automatisering av företagen Ă€r nĂ„got man ser positivt pĂ„. I barometern kan man se att drygt hĂ€ften av underleverantörerna planerar att investera i automation under det kommande Ă„ret, sĂ€ger Joakim NorlĂ©n. Betaltider Ă€r en frĂ„ga som Sinf jobbar aktivt med dĂ„ 60 procent av kunderna fortfarande krĂ€ver mer Ă€n 30 dagars betalningstid. – Vi har en nĂ€ra kontakt med NĂ€ringsdepartementet och jag hoppas att vi inom kort kan presentera en ny betalkod. En stabil ekonomi Ă€r en förutsĂ€ttning för att företagen ska kunna fatta beslut och utveckla verksamheten. Underleverantörerna kan inte fungera som bank för sina kunder, menar Joakim NorlĂ©n. NĂ€r det gĂ€ller den framtida rekryteringen av nya medarbetare svarar 60 procent att den största utmaningen inom svensk industri Ă€r att locka unga mĂ€nniskor till industrin. Medan 20 procent anser att den största utmaningen Ă€r att hitta rĂ€tt kompetens. De tror att den utbildningsform som kan lösa problemet framförallt Ă€r lĂ€rlings- och heltidsutbildningar. – Det hĂ€r Ă€r ju sĂ„klart ett stort problem för Sverige som industriland och för vĂ„ra industrier. Företagen ska attrahera nya medarbetare, men det behöver ocksĂ„ finnas utbildningar som lockar nĂ€sta generations medarbetare, sĂ€ger Joakim NorlĂ©n. 63 procent av företagen ser tillgĂ„ngen pĂ„ utbildad arbetskraft som ett problem. Detta att jĂ€mföra med 59 procent i förra underleverantörsbarometern. HĂ€lften av underleverantörerna (50 procent) har ökat sin omsĂ€ttning första kvartalet 2018 jĂ€mfört med 58 procent föregĂ„ende kvartal. 42 procent av företagen bedömer att orderingĂ„ngen ökar under andra kvartalet 2018 vilket kan jĂ€mföras med 55 procent inför det första kvartalet 2018. Andelen underleverantörer som planerar att öka sin personalstyrka under andra kvartalet minskar frĂ„n 31 procent till 26 procent. Andelen som planerar att sĂ€ga upp har ökat frĂ„n Ă„tta procent till nio procent.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-20 12:04 V12.2.3-1