Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© gould Elektronikproduktion | 22 maj 2018

Kopparsituationen – ett problem som kan bli värre

Bristen på kopparfolie och konsekvenserna som medföljer har möjligheten att sakta ner stora delar av vår industri.
Den norska mönsterkortstillverkaren Elmatica har tidigare uppmuntrat en öppen dialog om kopparsituationen och dess konsekvenser. Då situationen förväntas fortsätta, speciellt när man överväger den pågående förändringen inom bilindustrin som rör sig mot renare och helt elektriska fordon, kan situationen till och med förvärras.

Som Elmaticas COO, Raymond Goh, sa i ett tidigare uttalande; ”Kopparproduktionen har inte ökat, och efterfrågan på koppar i litiumbatterier minskar inte, bristen på kopparfolie kvarstår. Det finns inga tecken inom den närmsta framtiden att det kommer förändras, särskilt nu med de senaste uttalanden från regeringen i Frankrike, Storbritannien, Skottland och Kina, som alla har meddelat ett eventuellt framtida förbud mot fossila fordon.”

Så vad kan företag göra? Tja, en öppen dialog inom mönsterkortsindustrin skulle vara en början – och inkludera även det växande antalet batteriproducenter. För att fordonsindustrin faktiskt ska kunna klara av detta skifte behövs båda dessa industrier, mönsterkortsgänget och batteritillverkarna. Men om en fördröjs, fördröjs alla.

På en mer praktisk nivå rekommenderar Elmatica tillverkare att analysera sin portfölj av mönsterkort i förhållande till koppartjocklek och typ av basmaterial.

FinancialBuzz djupdök ner i situationen och fann flera tecken på att efterfrågan på koppar kommer att öka under det kommande året. Enligt en undersökning gjord av Freedonia Group förväntas den globala efterfrågan på kopparmetall att öka med 4,2 procent per år fram till 2019, till 36,0 miljoner ton eller värderas till 261 miljarder dollar (2’288 miljarder kronor).

International Copper Association (ICA) säger att ett ton koppar ger funktionalitet till 40 bilar, driver 60’000 mobiltelefoner, möjliggör drift av 400 datorer och distribuerar el till 30 bostäder.

Data från Martec Group visar att nästan 95 procent av ett fordons kabelnät kommer att förbli koppar år 2020. Enligt Martec ”kräver el- och hybridfordon större användning av koppar på grund av högre kraft/spänningskrav som är nödvändiga för den kategorin. Studien visar att den övergripande, globala fordonsindustrin förväntas öka från cirka 92,5 miljoner fordon 2016 till nästan 102 miljoner fordon 2020.


Om du vill lära dig mer om den aktuella situationen och vad vi som bransch kan göra för att förhindra ytterligare tryck på kopparbristen, gör oss sällskap i Linköping den 29 maj 2018 då Didrik Bach, vd för Elmatica, tar scenen på TEC Linköping för att ge oss en översikt över den nuvarande utvecklingen.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-10-15 23:56 V11.6.0-1