Annons
Annons
© ZetaDisplay Elektronikproduktion | 23 maj 2018

Förvärv stärker ZetaDisplays första kvartal

Under det första kvartalet 2018 ökade ZetaDisplays nettoomsättning med 46 procent, från 44,7 miljoner kronor till 65 miljoner.
Under kvartalet har ZetaDisplay breddat sitt erbjudande genom ett partnerskapsavtal med SES-Imagotg, verksamt inom elektroniska hylletiketter och omnichannel-lösningar för detaljhandeln samt stärkt sin position på marknaden i norra Europa bland annat genom flera nya avtal i Norden och Benelux.

Efter kvartalets utgång tecknade ZetaDisplay ett avtal med ATG värt 100 miljoner kronor.

– Vi har under kvartalet tecknat ett flertal nya avtal runt om i Norden. Bland dessa kan nämnas en norsk aktör inom försäkringsbranschen, lokala mäklare inom en av Finlands största mäklarkedjor med över 200 butiker och Stadium i Sverige. Bland annat hjälper vi Stadium med att presentera kedjans e-handelserbjudande inne i butikerna, säger Leif Liljebrunn, vd och koncernchef för ZetaDisplay, i en kommentar till rapporten.

Omsättningen ökade med 46 procent, främst drivet av genomförda förvärv i Norge, Finland och Nederländerna. Andelen repetitiva intäkter ökade med 91 procent jämfört med samma period föregående år, motsvarande drygt 32 procent (25) av första kvartalets nettoomsättning.

Första kvartalet 2018 i siffror (2017)
  • Nettoomsättningen uppgick till 65,0 miljoner kronor (44,7)
  • Justerad EBITDA uppgick till 7,4 miljoner kronor (6,6)
  • Rörelseresultatet uppgick till 2,5 miljoner kronor (2,6)

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-10-15 23:56 V11.6.0-1