Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Uber
Elektronikproduktion |

Ubers självkörande bil såg offret – men kunde inte bromsa

Ubers självkörande fordon som körde på och dödade en fotgängare för två månader sedan i Tempe, Arizona noterade offret med sina sensorer, enligt en rapport från National Transportation Safety Board.

Programvaran som noterade fotgängare kunde dock inte aktivera bilens bromsar för att förhindra kollisionen, då bromsarna var avaktiverade. Personal vid NTSB har kommit fram till att bilens detektionssystem, inklusive radar och laserinstrument, observerade att en kvinna gick med sin cykel över vägen ungefär sex sekunder före olyckan skedde. Systemet identifierade inte kvinnan omedelbart som en mänsklig fotgängare, rapporterar NTSB. Först registrerades hon som ett okänt föremål, sedan som ett fordon och sist som en cykel. De tre olika föremålen fick bilens system att beräkna ut tre olika utgångar av resplanen. Det var inte förrän 1,3 sekunder före olyckan som bilens självkörningssystem "bestämde att en nödbromsningsmanöver behövdes för att mildra en kollision", skriver NTSB i sin rapport. Undersökarna tillade att föraren, som var ensam i bilen och överlevde utan skador, ingrep mindre än en sekund före kraschen och började bromsa efter kollisionen. Att programvaran inte beordrade bromsarna på egen hand är en avsiktlig del av konstruktionen, förklarar NTSB. Fordonet kom fabriksutrustad med automatisk nödbromsning men Ubers system avaktiverar denna funktion, och andra, när den används. Detta för att minska risken för ojämnt beteende, menar NTSB. Systemet är inte utformat för att varna operatören utan är beroende på att operatören är närarande och ingriper. Bilder inifrån bilen, som släpptes av polisen i Tempe, visar att förarens blick är delad mellan någonting i bilen och vägen, med ögon som i flera sekunder tittar bort från vägen och tittar upp bara några ögonblick innan kollisionen.

Annons
Visa fler nyheter
2024-03-15 14:25 V22.4.5-1
Annons
Annons