Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© CEVT Elektronikproduktion | 28 maj 2018

CEVT och Chalmers får 12 miljoner för utvecklingsprojekt

CEVT AB och Chalmers påbörjar ett forskningsprojekt tillsammans, iTEM, för utveckling inom framdrivningsteknik.
iTem – integrated Transmission and Electric Machine - har som fokus att lösa två av huvudproblemen för utvecklingen av drivaggregat: kostnaden för elektrifiering och effekten hos hela drivaggregatet.

Ambitionen är att ersätta fossila bränslen som den främsta energikällan för framdrivning genom att utveckla en enhet som ger sann elbilsprestanda i ett PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle).

Projektet kommer att genomföras av CEVT i samarbete med Chalmers, och finansieringen kommer från Energimyndigheten.

– Vi är mycket glada att Energimyndigheten stöder CEVT:s planer för framtida hybriddrivlinor. Vi tror att hybridfordon behöver kännas mer som elbilar. Möjligheterna med kiselkarbidmaterial är verkligen spännande. Det är något som vi måste lära oss mer om, säger Johan Hellsing, teknisk specialist på elektriska framdrivningssystem på CEVT, i ett pressmeddelande.

– På Chalmers söker vi kontinuerligt och utvecklar nya material och avancerad teknik för hållbar transport. Kiselkarbidenheter ger oss nya möjligheter att krympa inbyggd kraftelektronik så att elektroniken kan integreras med mekaniska system. Detta koncept möjliggör minskning av antalet delar och totalvolymen av drivlinor, vilket är mycket uppskattat i hybridelektriska fordon. Tätt samarbete med industrin är strategiskt viktigt för oss. Vi tror att vår forskning på framkanten drar nytta av att påverka realistiska applikationer, säger Yujing Liu, professor och chef för enheten Electric Machine & Power Electronics vid Chalmers.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2018-06-15 00:12 V9.6.1-2