Annons
Annons
Annons
© Malardalens Hogskola Elektronikproduktion | 12 juni 2018

Hybridelektrisk drift framtiden för flygplan

Forskare vid bland annat Mälardalens Högskola arbetar för innovativ, hållbar flygteknik i ett EU-projekt.
Ett av de största forskningsprojekten för hållbar flygteknik är Cleansky2, som finansieras av EU:s Horizon 2020. Samarbetsprojektet går under namnet TRADE (Turbo Electric Aircraft Design Environment) och deltar gör svenska små och medelstora företag, universitet, Modelon AB och Mälardalens Högskola (MDH).

Fokus i projektet ligger på att stödja preliminära designbedömningar och optimera hybrida framdrivningssystem med målet att de ska tas i bruk år 2050, enligt ett pressmeddelande.

– TRADE-projektet är det första i sitt slag i Sverige som tittar på flygtransportens framtid, ett viktigt projekt som vi utför i samarbete med ABB, säger Konstantinos Kyprianidis, professor i energiteknik vid MDH, i ett pressmeddelande.

Det första område som projektet kommer att studera är system där elmotorer kombineras med exempelvis gasturbiner. Fördelen med den tekniken är att det går att optimera gasturbinen, samt att den extra kraft som krävs vid start och uppstigning kompletteras via elkraftssystemet.

Ett av problemen som kan hindra hybridelektrisk drift är utseendet på flygplanen. Dagens flygplansdesign utgår från traditionell aerodynamik och traditionell gasturbinprestanda, det är dock något som forskare runt om i världen arbetar med att utveckla.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2018-07-18 17:55 V10.0.0-1