Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Malardalens Hogskola Elektronikproduktion | 12 juni 2018

Hybridelektrisk drift framtiden för flygplan

Forskare vid bland annat MÀlardalens Högskola arbetar för innovativ, hÄllbar flygteknik i ett EU-projekt.
Ett av de största forskningsprojekten för hÄllbar flygteknik Àr Cleansky2, som finansieras av EU:s Horizon 2020. Samarbetsprojektet gÄr under namnet TRADE (Turbo Electric Aircraft Design Environment) och deltar gör svenska smÄ och medelstora företag, universitet, Modelon AB och MÀlardalens Högskola (MDH).

Fokus i projektet ligger pÄ att stödja preliminÀra designbedömningar och optimera hybrida framdrivningssystem med mÄlet att de ska tas i bruk Är 2050, enligt ett pressmeddelande.

– TRADE-projektet Ă€r det första i sitt slag i Sverige som tittar pĂ„ flygtransportens framtid, ett viktigt projekt som vi utför i samarbete med ABB, sĂ€ger Konstantinos Kyprianidis, professor i energiteknik vid MDH, i ett pressmeddelande.

Det första omrÄde som projektet kommer att studera Àr system dÀr elmotorer kombineras med exempelvis gasturbiner. Fördelen med den tekniken Àr att det gÄr att optimera gasturbinen, samt att den extra kraft som krÀvs vid start och uppstigning kompletteras via elkraftssystemet.

Ett av problemen som kan hindra hybridelektrisk drift Àr utseendet pÄ flygplanen. Dagens flygplansdesign utgÄr frÄn traditionell aerodynamik och traditionell gasturbinprestanda, det Àr dock nÄgot som forskare runt om i vÀrlden arbetar med att utveckla.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-1