Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© electrolux Analys | 19 juli 2018

Kraftigt minskat resultat för Electrolux andra kvartal

NettoomsÀttningen för det andra kvartalet ökade för Electrolux, men det var nÀstan den enda positiva siffran.
NettoomsĂ€ttningen uppgick till 31’354 miljoner kronor (30’984). Rörelseresultatet uppgick till 827 miljoner kronor, en kraftig minskning frĂ„n 2017 Ă„rs andra kvartal (1’919).

En stor anledning till varför rörelseresultatet var mycket mindre Ă€n föregĂ„ende kvartal Ă€r den utredning som bedrivs av den franska konkurrensmyndigheten. Electrolux har avsatt totalt 818 miljoner kronor, varav 564 miljoner avser utredningen och 254 miljoner kronor avser ett domstolsbeslut i Frankrike. BĂ„da posterna avser Vitvaror EMEA. Exklusive dessa engĂ„ngsposter uppgick rörelseresultatet till 1’645 miljoner kronor, motsvarande en marginal om 5,2 procent (6,2).

Högre priser, mixförbÀttringar och kostnadsbesparingar bidrog positivt till kvartalets resultat, medan högre kostnader för rÄmaterial och negativa valutaeffekter pÄverkade rörelseresultatet negativt.

– VĂ„r verksamhet i Nordamerika pĂ„verkades av betydligt lĂ€gre försĂ€ljningsvolymer av luftkonditioneringsprodukter, som i kombination med kraftigt ökade insatskostnader, förklarar nedgĂ„ngen i rörelseresultatet jĂ€mfört med förra Ă„rets starka andra kvartal. De viktiga Ă„tgĂ€rder vi har vidtagit för att stĂ€rka vĂ„ra vitvaror under varumĂ€rket Frigidaire fortsĂ€tter att resultera i högre marknadsandelar. VĂ„rt affĂ€rsomrĂ„de i Latinamerika hade ett utmanande kvartal, vilket Ă€ven inkluderade hanteringen av en rikstĂ€ckande strejk bland lastbilschaufförer i Brasilien. DĂ€remot Ă€r jag mycket nöjd med teamens fokus pĂ„ att genomföra prishöjningar och kostnadsĂ„tgĂ€rder för att minska den negativa pĂ„verkan av stigande rĂ„materialkostnader och valutaeffekter, sĂ€ger vd och koncernchef Jonas Samuelson i en kommentar till rapporten.

Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 1’805 miljoner kronor (3’470) och periodens resultat minskade till 517 miljoner kronor (1’291).

– VĂ„rt fokus pĂ„ att utveckla förstklassiga konsumentupplevelser ska tillsammans med prishöjningar pĂ„ nyckelmarknader och kostnadseffek­tiviseringar möjliggöra för oss att motverka den motvind vi möter. NĂ€r jag ser framĂ„t, Ă€r jag övertygad om att vi Ă€r vĂ€l positionerade för att leverera pĂ„ vĂ„r strategi för lönsam tillvĂ€xt, sĂ€ger Jonas Samuelson.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-05 15:01 V11.10.4-2