Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© RISE
Teknik |

Testbädd för elektromobilitet placeras i Nykvarn

En del av den testbädd för elektromobilitet som RISE och Chalmers etablerar med stöd av regeringen och i samverkan med industriparterna CEVT, Scania, Volvo Cars och Volvokoncernen kommer att placeras i Nykvarn.

Tidigare har det meddelats att verksamhet för testbädden också förläggs i Göteborg. Sammantaget innebär regeringens anslag och industriparternas åtaganden att en investering om 1 miljard kronor görs i testbädden. Cirka 200 miljoner kronor investeras i den del av anläggningen som placeras i Nykvarn. RISE och Chalmers fick 2017 uppdraget av regeringen att skapa en testbädd för elektromobilitet. Det är nu klart att testbädden, som får namnet Swedish Electric Transport Laboratory AB, SEEL, kommer att placeras i Nykvarn, vid sidan om den del av anläggningen som placeras på Lindholmen i Göteborg, det framgår av ett pressmeddelande. Satsningen på SEEL syftar till att stärka svensk fordonsindustris konkurrenskraft och bidra till att Sverige även fortsättningsvis ligger i framkant när det gäller innovationer inom transportsektorn samt skynda på den svenska omställningen mot ett fossilfritt samhälle. Sammantaget innebär regeringens anslag och industriparternas åtaganden att en investering om 1 miljard kronor görs i testbädden. Cirka 200 miljoner kronor investeras i den del av anläggningen som placeras i Nykvarn. – Fordonsindustrin är oerhört viktig för Sverige och idag tar vi ett viktigt steg för att framtidssäkra svenska fordonsjobb i den stora omställning som nu sker i transportsektorn. Från fossilt till förnybart, från bensin och diesel till el. Vårt mål är att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Och då måste vi klara utsläppen samtidigt som vi säkrar företagens konkurrenskraft och jobben i Sverige. Svensk fordonsindustri kommer att spela en nyckelroll i denna omställning, säger Mikael Damberg, närings- och innovationsminister. SEEL kommer att tillhandahålla provning för alla de delar som elektrifierade transporter kräver. Det kan till exempel handla om elektrifierade växellådor och drivaxlar för olika typer av fordon, komponent-, drivline- och vagnstestning för hybrider och elektriska fordon samt laddning och smart energistyrning. Även den marina sektorn och flyget väntas kunna nyttja testbädden. – SEEL blir unikt genom den täta samverkan som kommer att ske mellan industri, institut och akademi och har alla förutsättningar att bli en världsledande testanläggning för elektromobilitet. Tillsammans med vår testanläggning för aktiv fordonssäkerhet, AstaZero, och vår nya testanläggning för att stresstesta fordonselektronik och trådlös kommunikation, Awitar, gör SEEL att RISE står väl rustat för att vara en stark innovationspartner för svensk fordonsindustri också i framtiden. Att lägga en del av testbädden i Nykvarn ger oss närhet till Mälarregionens högskolor och fordonsindustri, vilket gör testbädden än mer konkurrenskraftig i ett internationellt perspektiv, säger RISE vd Pia Sandvik. – Det är en stor fördel för svensk fordonsindustri att ha nära tillgång till stora faciliteter för att utveckla och testa elektrifierade fordon. Det är viktigt att kompetensen byggs upp och att investeringarna sker i Sverige. Eldrift kommer att vara en viktig del av omställningen till ett fossilfritt transportsystem och med flera stora fordonstillverkare samt god tillgång till grön energi har Sverige fina förutsättningar att ta en ledande roll globalt i att utveckla hållbara transportlösningar, säger Björn Westman, ansvarig för drivlineutveckling på Scania.

Annons
Visa fler nyheter
2024-03-15 14:25 V22.4.5-2