Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© smart eye Analys | 22 augusti 2018

Smart Eye skiftar fokus – och minskar i resultat

Under andra kvartalet 2018 har Smart Eyes nettoomsättning och rörelseresultat backat från jämförande period.
Nettoomsättningen för företagets andra kvartal 2018 uppgick till 11 miljoner kronor (12,1). Rörelseresultatet uppgick till -16,8 miljoner kronor (-9,3), vilket är ett resultat av satsningar på produktutveckling samt ökad takt i den geografiska expansionen.

Nettoförsäljningen mellan januari-juni uppgick till 20,6 miljoner kronor, 4 procent upp från förra årets 19,7 miljoner. Affärsområdet Applied Solutions steg med 8 procent och Research instruments ökade med 2 procent. Det andra kvartalet för Applied Solutions var en minskning med 30 procent, till följd av fokusering av resurserna för att hantera offertförfrågningar. Research Instruments ökade med 21 procent, till följd av den stigande marknadsefterfrågan.

– Det andra kvartalet handlade först och främst om att de största biltillverkarna i världen har svängt om. De är nu redo att sätta in förarövervakningskamera (DMS) i sina bilplattformar. Som ett resultat har många offertförfrågningar (RFQ:er) initierats för massmarknadsmodeller. Fram till 2017 var det premiumtillverkare som handlade upp DMS men i år är det högvolymbilar som för första gången är aktuella, på alla geografiska marknader, säger Marin Krantz, vd för Smart Eye, i en kommentar till rapporten.

I slutet av april meddelade Smart Eye att de öppnat sitt första kontor i Japan och i slutet av juni meddelade företaget att de även öppnat sitt första kontor i Kina.

I juli, efter kvartalets utgång, fick företaget en design win från en av Kinas största biltillverkare. Bilmodellen kommer att börja produceras 2019 och det uppskattade ordervärdet över produktlivscykeln är på minst 100 miljoner kronor.

– Det är tydligt att tiden är mogen för DMS och att Smart Eye är perfekt positionerade för att dra nytta av denna enastående marknadsmöjlighet. Våra nyöppnade kontor i Japan och Kina ska ses i ljuset av nya möjligheter som öppnar sig, inte bara på de marknaderna utan globalt, säger Martin Krantz.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-11-15 17:25 V11.9.0-1