Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© smart eye Analys | 22 augusti 2018

Smart Eye skiftar fokus – och minskar i resultat

Under andra kvartalet 2018 har Smart Eyes nettoomsÀttning och rörelseresultat backat frÄn jÀmförande period.
NettoomsÀttningen för företagets andra kvartal 2018 uppgick till 11 miljoner kronor (12,1). Rörelseresultatet uppgick till -16,8 miljoner kronor (-9,3), vilket Àr ett resultat av satsningar pÄ produktutveckling samt ökad takt i den geografiska expansionen.

NettoförsÀljningen mellan januari-juni uppgick till 20,6 miljoner kronor, 4 procent upp frÄn förra Ärets 19,7 miljoner. AffÀrsomrÄdet Applied Solutions steg med 8 procent och Research instruments ökade med 2 procent. Det andra kvartalet för Applied Solutions var en minskning med 30 procent, till följd av fokusering av resurserna för att hantera offertförfrÄgningar. Research Instruments ökade med 21 procent, till följd av den stigande marknadsefterfrÄgan.

– Det andra kvartalet handlade först och frĂ€mst om att de största biltillverkarna i vĂ€rlden har svĂ€ngt om. De Ă€r nu redo att sĂ€tta in förarövervakningskamera (DMS) i sina bilplattformar. Som ett resultat har mĂ„nga offertförfrĂ„gningar (RFQ:er) initierats för massmarknadsmodeller. Fram till 2017 var det premiumtillverkare som handlade upp DMS men i Ă„r Ă€r det högvolymbilar som för första gĂ„ngen Ă€r aktuella, pĂ„ alla geografiska marknader, sĂ€ger Marin Krantz, vd för Smart Eye, i en kommentar till rapporten.

I slutet av april meddelade Smart Eye att de öppnat sitt första kontor i Japan och i slutet av juni meddelade företaget att de Àven öppnat sitt första kontor i Kina.

I juli, efter kvartalets utgÄng, fick företaget en design win frÄn en av Kinas största biltillverkare. Bilmodellen kommer att börja produceras 2019 och det uppskattade ordervÀrdet över produktlivscykeln Àr pÄ minst 100 miljoner kronor.

– Det Ă€r tydligt att tiden Ă€r mogen för DMS och att Smart Eye Ă€r perfekt positionerade för att dra nytta av denna enastĂ„ende marknadsmöjlighet. VĂ„ra nyöppnade kontor i Japan och Kina ska ses i ljuset av nya möjligheter som öppnar sig, inte bara pĂ„ de marknaderna utan globalt, sĂ€ger Martin Krantz.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-2