Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Note Elektronikproduktion | 10 september 2018

Positiva toner från NOTEs nya muskler

Den svenska kontraktstillverkaren kunde under sommaren visa upp en kvartalsrapport med en del krut bakom sig. En ökad försĂ€ljning, rörelseresultat och resultat – tillsammans med en fullsmockad orderbok har tillverkaren ett visst lugn, och vĂ€ldigt mycket sjĂ€lvförtroende.
Under ett samtal med Tord HĂ„kansson – Global Account Director – och Micael Ny – Senior Business Development – bĂ„da tvĂ„ relativt nya inom bolaget, men med betydligt mer tid inom branschen, stĂ„r det klart att bĂ„de NOTE och industrin rör sig vĂ€ldigt mycket framĂ„t.

Att Micael landade hos NOTE fanns egentligen inte i planen, inte alls.

– Min tanke var vĂ€l egentligen att sluta nĂ€r jag var 61, och den möjligheten fanns ocksĂ„. Jag hade 15 Ă„r hos Flex bakom mig och tvĂ„ och halvt Ă„r hos Orbit One efter köpet. Jag tĂ€nkte att jag kunde ta det lite lugnt och kanske göra nĂ„got pĂ„ Gotland.

Men nu sitter vi hÀr, ett halvÄr senare efter att Fredrik Schultz, KoncernförsÀljningschef pÄ NOTE, hörde av sig och kollade om det fanns nÄgot intresse för att fortsÀtta i branschen. Enligt Micael var det flera saker som NOTE kunde visa upp som ledde till beslutet att hÀnga med pÄ turen.

– Han lockade över mig genom att visa upp fabrikerna, han tog mig till Torsby och det var helt otroligt. Sen hĂ€ngde jag med till Estland till fabriken i PĂ€rnu och vi passade pĂ„ att trĂ€ffa vĂ„r VD, Per OvrĂ©n, som berĂ€ttade lite om hur NOTE jobbar och det passade precis in i mitt tĂ€nk. NOTE Ă€r lagom strukturerade, lyssnar mycket pĂ„ kunderna och lĂ€gger mycket fokus pĂ„ vad de kĂ€nner Ă€r viktigt. Det Ă€r alltid roligt att jobba dĂ€r det finns en tydlig investeringsvilja frĂ„n ledningshĂ„ll, sĂ€ger Micael.

Tord Àr lite inne pÄ samma spÄr, att det finns vÀldigt mycket frihet under ansvar samtidigt som tillgÄngen till verktyg och resurser finns dÀr, nÀr och om de behövs.

– Jag kom in pĂ„ Flextronics i Karlskrona 2000 och hĂ€ngde med till Malmö nĂ€r Enics köpte upp verksamheten, men sen kom det trĂ„kiga beslutet att man skulle lĂ€gga ner Malmöfabriken och det blev min sorti. Jag kĂ€nde att jag brinner fortfarande för det hĂ€r, och jag har minst fem - sju Ă„r kvar.

SÄ nÀr Fredrik Schultz som Tord arbetat tillsammans med under mÄnga Är hörde av sig var det ett ganska enkelt beslut.

– Ansvaret jag har nu Ă€r tvĂ„delat pĂ„ sĂ€tt och vis. Ena delen Ă€r att jag Ă€r globalt ansvarig för tvĂ„ av vĂ„ra större kunder, och dĂ€r vet jag exakt hur jag ska göra, det Ă€r det jag gjort under i princip hela min karriĂ€r. Den andra biten Ă€r affĂ€rsutveckling - sĂ„ jag har ju fĂ„tt en vĂ€ldigt trevlig roll.

Även Tord pekar pĂ„ att det finns mycket att jobba med, pĂ„ det bra sĂ€ttet. SpelpjĂ€serna finns redan tillgĂ€ngliga och det Ă€r herrarnas uppgift att ta sig an spelet med rĂ€tt strategi.

– Jag trodde nog nĂ€stan att jag skulle fĂ„ komma in och börja pĂ„ noll, men sĂ„ var det ju absolut inte. Vi vĂ€xer och vĂ€xer med vĂ„ra kunder. Men jag vill fokusera lite pĂ„ att fĂ„ in tĂ€nket; 'Hur gör vi sĂ„ att den hĂ€r affĂ€ren blir en lĂ„ngsiktig affĂ€r'. SĂ„ min roll hamnar ju bortom nyförsĂ€ljning och ligger mer pĂ„ existerande kunder; Hur skapar vi tillit, partnerskap, hur Ă€r vi proaktiva att sĂ€nka priser.

Och det verkar egentligen vara detta som bĂ„de Micael och Tord lyfter upp hela tiden – mjukdelarna. Alla kontraktstillverkare Ă€r sjĂ€lvklart intresserade av affĂ€rerna, dĂ€r ser herrarna ingen skillnad. IntĂ€kter och lönsamhet betyder samma sak för alla företag. Det bĂ„da dock anmĂ€rker pĂ„ Ă€r mer svĂ„rdefinierat och lĂ„ter mer som gemenskap och laganda. Alla har sin plats men alla jobbar fortfarande med varandra - internpolitiken Ă€r minimal.

– Vi har inte samma krav pĂ„ kunderna som jag kĂ€nner till sen tidigare, utan lĂ„ter kunden stĂ€lla krav pĂ„ oss. Vill dom till Kina sĂ„ lĂ€gger vi det i Kina, det behövs ingen specifik storlek för att vi ska producera dĂ€r, vi lyssnar till vad kunden vill, sĂ€ger Tord

BÄda herrarna nickar Ät att det har blivit betydligt viktigare att lyssna till kunderna i dagens politiska landskap med hot om tullar och handelshinder. Och samtidigt kunna visa pÄ att NOTE Àr en internationell spelare med möjlighet att kunna flytta pÄ affÀrer frÄn Kina till Estland eller till och med Sverige utan att nÄgot förloras i affÀren.

Kina har pÄ mÄnga sÀtt tappat den stÀllning som landet en gÄng i tiden hade. Kina Àr för Kina och nÀromrÄden, inte för vÀrlden. Men som Micael Ny sÀger, produktion i Asien Àr vÀldigt behagligt att kunna erbjuda. VÀldigt mÄnga stora spelare har sin supply dÀr och dÄ ska man ocksÄ vara dÀr och kunna erbjuda en bra lösning.

Men som bÄda trycker pÄ, det Àr en stor skillnad pÄ att Àga en fabrik i Kina och att ha en agent och samarbete dÀr.

Förutom schackpartiet mellan Kina och USA (och nu kanske EU) gÀllande handelstullar sÄ finns det en annan elefant i rummet och det Àr ju naturligtvis materialbristen som vi sett under det gÄngna Äret; koppar- och komponentsbristen.

NOTE har jobbat proaktivt med kunderna gĂ€llande detta. Det har egentligen handlat om att skapa en realistisk bild inför kunden om leveransförmĂ„ga – inte produktionsförmĂ„ga. Fokus har helt enkelt varit att jobba med kunden och öka förstĂ„elsen för situationen och vad vi tillsammans mĂ„ste göra.

Tord tar exemplet att orderboken idag, Àr ungefÀr 30 procent högre Àn under samma period i fjol. Det kan absolut vara en sidoeffekt av kundernas oro som leder till att man lÀgger bestÀllningar över lÀngre tid. Men Tord Àr övertygad om att det handlar om att NOTE har gÄtt in hÄrt för att jobba med kundernas prognos för att kunna sÀkerstÀlla ett jÀmt flöde av lÄngledtidskomponenter.

– Och dĂ€r har vi kunnat visa genom att gĂ„ tillbaka och peka pĂ„ hur leveranserna har sett ut kontra vad kunden initialt ville ha. I nĂ„got fall hade vi levererat 30 procent mer Ă€n originalordern och dĂ„ fĂ„r man vara rak och sĂ€ga att det hĂ€r kommer vara omöjligt att göra igen med lĂ€get som det ser ut i Ă„r och nĂ€sta Ă„r. Detta har kunderna lyssnat pĂ„ och justerat sina prognoser.

Det svenska landskapet

Vi lÀmnar den globala marknaden och flyttar oss hemÄt och pratar om lÀget pÄ den svenska marknaden, vad som Àr unikt och hur den skiljer sig frÄn konkurrerande marknader. Vi Àr alla rörande överens om att vi förvÄnande nog fortfarande har vÀldigt mÄnga kontraktstillverkare som Àr aktiva i Sverige.

– Jag tror att det, under kanske en femĂ„rsperiod, kommer bli fĂ€rre och större spelare hemma i Sverige, menar Micael.

NÄgot som bÄda tror kommer att behöva ske för att vi som land ska fortsÀtta vara konkurrenskraftiga inom industrin.

Tord fyller i med att om vi tittar kort bakĂ„t och dĂ€r vi Ă€r nu sĂ„ har elektronikindustrin vuxit ordentligt, men att dörren inte Ă€nnu helt har öppnats. Idag ser vi mer och mer saker och produkter som elektroniken hittar in i – och för att hĂ€nga med i de kraftiga svĂ€ngarna mĂ„ste vi vara konkurrenskraftiga.

BÄda herrarna menar att det Àr vÀldigt mycket innovation i Sverige och att det finns vÀldigt mÄnga utvecklingsbolag. Att vi pÄ sÀtt och vis Àr vÀldigt unika i hur vi som land vÀljer att satsa pÄ elektroniken.

Och visst Ă€r det enklare som svensk att fĂ„ svenska kunder. Men det Ă€r inte enbart pĂ„ grund av att en svensk handlar med en svensk – det föds helt enkelt vĂ€ldigt mĂ„nga idĂ©er i landet, och framför allt idĂ©er som gĂ„r att sjösĂ€ttas, menar Micael.

Tord som under en lÀngre tid har varit verksam lÀngre söderut menar att Danmark Àr en spÀnnande marknad som bland annat har blivit vÀldigt starka pÄ robotmarknaden.

– DĂ€r tycker jag att vi i Sverige, som ett tillverkningsland, har en jĂ€ttestor fördel som man kanske inte instinktivt tĂ€nker pĂ„. Om vi tittar pĂ„ det faktum att Danmark har blivit cirka 25 procent dyrare de senaste Ă„ren. Jag menar nu kostar en dansk krona 1,41, jĂ€mför det med ett par Ă„r sen. Jag kĂ€nner att vi kan vinna mer tillverkning till Sverige frĂ„n danska kunder – och det Ă€r ingen liten marknad.

Avslutningsvis sÀger bÄda tvÄ att det sjÀlvklara uppdraget Àr ju att NOTE ska vÀxa.

– Det handlar inte om att vi ska ta in 'X' antal kunder varje Ă„r, utan vi ska ta in rĂ€tt kunder och vĂ€xa tillsammans med vĂ„ra befintliga kunder. Att kunna ta in kunder som vi Ă€r med och bygger upp till nĂ„got mycket större. Det Ă€r dĂ€r jag vill kunna fokusera, avslutar Tord.

– Det finns en enormt momentum i det hĂ€r bolaget och mĂ„lsĂ€ttningen Ă€r helt klart att vara en ledande spelare i branschen, avslutar Micael.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-11 20:28 V11.10.27-2