Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Note
Elektronikproduktion |

Positiva toner från NOTEs nya muskler

Den svenska kontraktstillverkaren kunde under sommaren visa upp en kvartalsrapport med en del krut bakom sig. En ökad försäljning, rörelseresultat och resultat – tillsammans med en fullsmockad orderbok har tillverkaren ett visst lugn, och väldigt mycket självförtroende.

Under ett samtal med Tord Håkansson – Global Account Director – och Micael Ny – Senior Business Development – båda två relativt nya inom bolaget, men med betydligt mer tid inom branschen, står det klart att både NOTE och industrin rör sig väldigt mycket framåt. Att Micael landade hos NOTE fanns egentligen inte i planen, inte alls. – Min tanke var väl egentligen att sluta när jag var 61, och den möjligheten fanns också. Jag hade 15 år hos Flex bakom mig och två och halvt år hos Orbit One efter köpet. Jag tänkte att jag kunde ta det lite lugnt och kanske göra något på Gotland. Men nu sitter vi här, ett halvår senare efter att Fredrik Schultz, Koncernförsäljningschef på NOTE, hörde av sig och kollade om det fanns något intresse för att fortsätta i branschen. Enligt Micael var det flera saker som NOTE kunde visa upp som ledde till beslutet att hänga med på turen. – Han lockade över mig genom att visa upp fabrikerna, han tog mig till Torsby och det var helt otroligt. Sen hängde jag med till Estland till fabriken i Pärnu och vi passade på att träffa vår VD, Per Ovrén, som berättade lite om hur NOTE jobbar och det passade precis in i mitt tänk. NOTE är lagom strukturerade, lyssnar mycket på kunderna och lägger mycket fokus på vad de känner är viktigt. Det är alltid roligt att jobba där det finns en tydlig investeringsvilja från ledningshåll, säger Micael. Tord är lite inne på samma spår, att det finns väldigt mycket frihet under ansvar samtidigt som tillgången till verktyg och resurser finns där, när och om de behövs. – Jag kom in på Flextronics i Karlskrona 2000 och hängde med till Malmö när Enics köpte upp verksamheten, men sen kom det tråkiga beslutet att man skulle lägga ner Malmöfabriken och det blev min sorti. Jag kände att jag brinner fortfarande för det här, och jag har minst fem - sju år kvar. Så när Fredrik Schultz som Tord arbetat tillsammans med under många år hörde av sig var det ett ganska enkelt beslut. – Ansvaret jag har nu är tvådelat på sätt och vis. Ena delen är att jag är globalt ansvarig för två av våra större kunder, och där vet jag exakt hur jag ska göra, det är det jag gjort under i princip hela min karriär. Den andra biten är affärsutveckling - så jag har ju fått en väldigt trevlig roll. Även Tord pekar på att det finns mycket att jobba med, på det bra sättet. Spelpjäserna finns redan tillgängliga och det är herrarnas uppgift att ta sig an spelet med rätt strategi. – Jag trodde nog nästan att jag skulle få komma in och börja på noll, men så var det ju absolut inte. Vi växer och växer med våra kunder. Men jag vill fokusera lite på att få in tänket; 'Hur gör vi så att den här affären blir en långsiktig affär'. Så min roll hamnar ju bortom nyförsäljning och ligger mer på existerande kunder; Hur skapar vi tillit, partnerskap, hur är vi proaktiva att sänka priser. Och det verkar egentligen vara detta som både Micael och Tord lyfter upp hela tiden – mjukdelarna. Alla kontraktstillverkare är självklart intresserade av affärerna, där ser herrarna ingen skillnad. Intäkter och lönsamhet betyder samma sak för alla företag. Det båda dock anmärker på är mer svårdefinierat och låter mer som gemenskap och laganda. Alla har sin plats men alla jobbar fortfarande med varandra - internpolitiken är minimal. – Vi har inte samma krav på kunderna som jag känner till sen tidigare, utan låter kunden ställa krav på oss. Vill dom till Kina så lägger vi det i Kina, det behövs ingen specifik storlek för att vi ska producera där, vi lyssnar till vad kunden vill, säger Tord Båda herrarna nickar åt att det har blivit betydligt viktigare att lyssna till kunderna i dagens politiska landskap med hot om tullar och handelshinder. Och samtidigt kunna visa på att NOTE är en internationell spelare med möjlighet att kunna flytta på affärer från Kina till Estland eller till och med Sverige utan att något förloras i affären. Kina har på många sätt tappat den ställning som landet en gång i tiden hade. Kina är för Kina och närområden, inte för världen. Men som Micael Ny säger, produktion i Asien är väldigt behagligt att kunna erbjuda. Väldigt många stora spelare har sin supply där och då ska man också vara där och kunna erbjuda en bra lösning. Men som båda trycker på, det är en stor skillnad på att äga en fabrik i Kina och att ha en agent och samarbete där. Förutom schackpartiet mellan Kina och USA (och nu kanske EU) gällande handelstullar så finns det en annan elefant i rummet och det är ju naturligtvis materialbristen som vi sett under det gångna året; koppar- och komponentsbristen. NOTE har jobbat proaktivt med kunderna gällande detta. Det har egentligen handlat om att skapa en realistisk bild inför kunden om leveransförmåga – inte produktionsförmåga. Fokus har helt enkelt varit att jobba med kunden och öka förståelsen för situationen och vad vi tillsammans måste göra. Tord tar exemplet att orderboken idag, är ungefär 30 procent högre än under samma period i fjol. Det kan absolut vara en sidoeffekt av kundernas oro som leder till att man lägger beställningar över längre tid. Men Tord är övertygad om att det handlar om att NOTE har gått in hårt för att jobba med kundernas prognos för att kunna säkerställa ett jämt flöde av långledtidskomponenter. – Och där har vi kunnat visa genom att gå tillbaka och peka på hur leveranserna har sett ut kontra vad kunden initialt ville ha. I något fall hade vi levererat 30 procent mer än originalordern och då får man vara rak och säga att det här kommer vara omöjligt att göra igen med läget som det ser ut i år och nästa år. Detta har kunderna lyssnat på och justerat sina prognoser.

Det svenska landskapet

Vi lämnar den globala marknaden och flyttar oss hemåt och pratar om läget på den svenska marknaden, vad som är unikt och hur den skiljer sig från konkurrerande marknader. Vi är alla rörande överens om att vi förvånande nog fortfarande har väldigt många kontraktstillverkare som är aktiva i Sverige. – Jag tror att det, under kanske en femårsperiod, kommer bli färre och större spelare hemma i Sverige, menar Micael. Något som båda tror kommer att behöva ske för att vi som land ska fortsätta vara konkurrenskraftiga inom industrin. Tord fyller i med att om vi tittar kort bakåt och där vi är nu så har elektronikindustrin vuxit ordentligt, men att dörren inte ännu helt har öppnats. Idag ser vi mer och mer saker och produkter som elektroniken hittar in i – och för att hänga med i de kraftiga svängarna måste vi vara konkurrenskraftiga. Båda herrarna menar att det är väldigt mycket innovation i Sverige och att det finns väldigt många utvecklingsbolag. Att vi på sätt och vis är väldigt unika i hur vi som land väljer att satsa på elektroniken. Och visst är det enklare som svensk att få svenska kunder. Men det är inte enbart på grund av att en svensk handlar med en svensk – det föds helt enkelt väldigt många idéer i landet, och framför allt idéer som går att sjösättas, menar Micael. Tord som under en längre tid har varit verksam längre söderut menar att Danmark är en spännande marknad som bland annat har blivit väldigt starka på robotmarknaden. – Där tycker jag att vi i Sverige, som ett tillverkningsland, har en jättestor fördel som man kanske inte instinktivt tänker på. Om vi tittar på det faktum att Danmark har blivit cirka 25 procent dyrare de senaste åren. Jag menar nu kostar en dansk krona 1,41, jämför det med ett par år sen. Jag känner att vi kan vinna mer tillverkning till Sverige från danska kunder – och det är ingen liten marknad. Avslutningsvis säger båda två att det självklara uppdraget är ju att NOTE ska växa. – Det handlar inte om att vi ska ta in 'X' antal kunder varje år, utan vi ska ta in rätt kunder och växa tillsammans med våra befintliga kunder. Att kunna ta in kunder som vi är med och bygger upp till något mycket större. Det är där jag vill kunna fokusera, avslutar Tord. – Det finns en enormt momentum i det här bolaget och målsättningen är helt klart att vara en ledande spelare i branschen, avslutar Micael.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-2
Annons
Annons