Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
  • /
Mönsterkort | 19 september 2018

Cogras LEAN-satsning levererar på alla punkter

Hur vÀxer man som bolag utan att vÀxa fysiskt? Hur ökar man pÄ omsÀttningen och vinsten utan att faktiskt öka produktionen? NÄgonting mÄste ju Cogra Pro trots allt ha gjort för det Àr precis det resultatet man nu visar upp.
Sedan ungefĂ€r ett och ett halv Ă„r har mönsterkortaren jobbat mot att anamma det japanska sysĂ€ttet LEAN. MĂ„let var ganska sjĂ€lvklart, effektivisera produktionen och korta ledtiderna. Och om vi tĂ€nker pĂ„ vilken omstĂ€llning LEAN innebĂ€r sĂ„ Ă€r Cogra fortfarande bara barnet nĂ€r det kommer till att jobba om sig, men det har redan fört med sig stora effekter. OmsĂ€ttningen har ökat med ungefĂ€r en miljon kronor under det gĂ„ngna Ă„ret, och i relation med det ökade Ă€ven vinsten; med en minskad personalstyrka Ă€r vĂ€rt att nĂ€mna. Det hela gĂ„r att hĂ€rleda helt till företagets nya tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt, menar Mikael Kwarnmark. Det intressanta hĂ€r Ă€r att det inte Ă€r nĂ„gon faktiskt ökning i produktion som ligger bakom omsĂ€ttningsökningen, utan vad som ligger bakom Ă€r förmĂ„gan att kunna leverera snabbare och sĂ€krare. – NĂ€r vi tar jobb med leverans pĂ„ tre dagar, sĂ„ Ă€r betalningen sĂ„ pass mycket bĂ€ttre sĂ„ omsĂ€ttningsökningen kommer frĂ„n att vi nu har en stabilare process och kan ta pĂ„ oss fler av dessa snabbleveranser. Till viss del handlar det om ett starkare sjĂ€lvförtroende att man kan klara jobbet, men lika mycket att man har en annan översyn pĂ„ flödet och en process som Ă€r mer vĂ€lsmord. Tack vare det finns det nu tid att rĂ€tt och slĂ€tt sĂ€ga ”Ja” till sista-minuten-jobb. – Det Ă€r ju egentligen det vi lever pĂ„, att vi kan leverera snabbt och riktigt. Tanken med det hela Ă€r ju att stĂ€ndigt förbĂ€ttra processen sĂ„ vi fĂ„r en ökad produktivitet och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan fortsĂ€tta vĂ€xa, sĂ€ger Mikael. PĂ„ frĂ„gan varför man valt att anamma LEAN just nu Ă€r svaret egentligen ganska enkelt; det var helt enkelt rĂ€tt tid för det. – Det har ju med tillvĂ€xtbehovet att göra. FrĂ„n och med att vi började med det hĂ€r fram till nu sĂ„ har vi ju varit en viss storlek, och tidigare har det kanske inte riktigt funnits resurser för börja arbeta med den hĂ€r problematiken. Och med det hĂ€r nu sĂ„ tar vi dĂ„ ytterligare ett steg framĂ„t och blir stabilare och med det kan vi fortsĂ€tta öka produktionen och jobba med snabba leveranser, sĂ€ger Mikael. MĂ„nga gĂ„nger nĂ€r man diskuterar LEAN förs tankarna till en massiv ommöblering, en total rockad av hela verksamheten – riktigt sĂ„ har det inte funkat hĂ€r. Maskineriet stĂ„r mer eller mindre precis som tidigare, den optimerade biten hĂ€r Ă€r transportstrĂ€ckorna och mellanlandningen frĂ„n en maskin till den andra. Den stora omstĂ€llningen Ă€r mjukare, och aningen mer filosofisk. Tanken Ă€r att alla ska bli mer engagerade och i och med det kunna ta mer ansvar. Idag jobbar man hela tiden för förbĂ€ttring; utifrĂ„n de utmaningar man möter, de behov man har samt utifrĂ„n de förutsĂ€ttningar man för tillfĂ€llet har. Bara denna enkla tankegĂ„ng ’att alltid bli bĂ€ttre’ har lett till att samtliga anstĂ€llda i det nĂ€stan 20-man starka företaget nu tar mer plats. Det finns ytterligare ett krav/ansvar pĂ„ de anstĂ€llda, samtidigt som utförandet av detta kommer att leda till mer frihet och mindre tryck och stress. LĂ„ter kanske kontraproduktivt att lĂ€gga pĂ„ mer ansvar för att lĂ€tta pĂ„ arbetsbördan – samtidigt Ă€r det svĂ„rt att argumentera emot resultaten. Tanken Ă€r att alla i princip ska kunna jobba med problemlösning inom produktionen – i första hand sjĂ€lv – men gĂ„r inte det sĂ„ gĂ„r det upp en nivĂ„. Service pĂ„ maskinerna mĂ„ste ske förebyggande och inte enbart efter kraschen. Under vĂ„r diskussion blir det tydligt att man tidigare inte sett saker som problem utan snarare störningsmoment. Och nĂ€r de dykt upp har det mĂ„nga gĂ„nger varit enklare och snabbare att jobba runt dem Ă€n att lösa dem; problemet med att jobba pĂ„ det sĂ€ttet att man stĂ€ndigt kommer att behöva jobba runt problemet – nu dĂ€remot sĂ„ ska det lösas sĂ„ fort det uppdagas. – SĂ„ har det absolut varit. Det stör lite, men inte tillrĂ€ckligt mycket. Men egentligen om man fokuserar och plockar bort problemet sĂ„ Ă€r det kanske inte bara en tidsvinst man Ă„stadkommit utan man har Ă€ven plockat bort ett stressmoment. En sak som ocksĂ„ kommer fram Ă€r att begreppet ”resurs” har fĂ„tt en bredare betydelse. Det Ă€r inte bara tid, manskraft och kapital det innefattar – utan Ă€ven energi. Idag har man börjat jobba efter det som kallas ”5S” – Sortera, Systematisera, StĂ€da, Standardisera och Sköta om – vilket Ă€r en av grundstenarna inom LEAN. Kontentan Ă€r att tackla jobbet pĂ„ ett resurseffektivt sĂ€tt som ger driv mot det önskade resultatet. Man jobbar metodiskt med tydlig planering och kommunikation. Optimeringen handlar egentligen inte bara om produktionen, utan hur hela företaget verkar, frĂ„n bestĂ€llningen till produktion hela vĂ€gen till kunden. LEAN, jĂ€mfört med andra investeringar, kan pĂ„ sĂ€tt och vis ses som en rĂ€tt sansad form av investering. Inget nytt maskineri, ingen ny anlĂ€ggning, dĂ€remot nya glasögon för att anvĂ€nda det man har till fullo. Med det sagt Ă€r det inte nĂ„gon billig investering, framför allt inte tidsmĂ€ssigt. Det Ă€r en stĂ€ndig och lĂ„ngsiktig förbĂ€ttringsprocess. – Nu har vi fĂ„tt verktygen och nu Ă€r det dags att börja anvĂ€nda dem. Nu Ă€r det dags att se till att hĂ„lla allt man Ă„stadkommit vid liv, avslutar Mikael.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-19 15:52 V12.2.2-1