Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Kassow Robots Analys | 22 oktober 2018

Globala försäljningen av industrirobotar fördubblas

Under 2017 skeppades 381’000 robotenheter globalt, en ökning med 30 procent jämfört med föregående år, enligt den nya World Robotics Report av International Federation of Robotics (IFR).
De senaste fem åren (2013-2017) har försäljningsvolymen för industrirobotar ökat med 114 procent. Försäljningsvärdet ökade med 21 procent 2017 jämfört med 2016 och kom till ett nytt rekordvärde på 16,2 miljarder dollar (145,5 miljarder kronor).

– Industrirobotar är en avgörande del för tillverkningsindustrins framsteg. Robotar utvecklas med många spetsteknologier. De är visuellt igenkännande, färdighetslärande, misslyckandeförutsägelse med AI, nytt koncept av man-maskin-samarbete samt enkel programmering och så vidare. De kommer att bidra till att förbättra produktivitet i tillverkning och expandera området för robotapplikation, säger Junji Tsuda, President för International Federation of Robotics, i ett pressmeddelande.

Fem marknader representerar 73 procent av den totala försäljningsvolymen av industrirobotar 2017: Kina, Japan, Sydkorea, USA och Tyskland.

Bilindustrin är fortsatt den största marknaden av robotar globalt, med en andel på 33 procent av det totala utbudet 2017. Robotförsäljningen inom bilindustrin ökade med 22 procent 2017. Tillverkningen av personbilar har blivit alltmer komplex under de senaste 10 åren och en betydande del av produktionsprocesserna kräver automatiseringslösningar med robotar. Tillverkare av hybrid- och elbilar upplever en starkare efterfrågan på ett brett utbud av bilmodeller, vilket även de traditionella biltillverkarna upplever.

Robotförsäljningen inom elektronikindustrin ökade också med 33 procent under 2017, och hamnade på en ny rekordnivå om 121’300 enheter – vilket motsvarar en andel på 32 procent av det totala utbudet 2017. Den ökade efterfrågan på elektroniska produkter och det ökande behovet av batterier, chip och displayer var drivande faktorer för försäljningsökningen.

Metallindustrin stod för 10 procent av det totala utbudet med en försäljningsökning på 55 procent under 2017. Stora metall- och metallproduktföretag implementerar Industry 4.0-automatiseringsstrategier, inklusive robotteknik, för att dra fördel av stordriftsproduktion och att kunna reagera snabbt på förändrade efterfrågan.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-11-21 11:24 V11.9.8-2