Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Volvo Cars Group
Analys |

Ökad försäljning men minskad vinst för Volvo Cars

Under det tredje kvartalet 2018 sålde Volvo Cars 154’914 bilar, jämfört med 135’831 förra året. Dock minskade bolagets rörelseresultat till 1’838 miljoner kronor, en brant minskning från föregående års 3’669 miljoner kronor.

Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 56’776 miljoner kronor, en ökning med 17,6 procent från det tredje kvartalet 2017 (48’271). Anledningen till den minskade vinsten var bland annat höjda tullar och kostnader för produktlanseringar. – Vi har spenderat de senaste åren med att flytta vårt produktionsfotavtryck till ett globalt – att bygga där vi säljer. Detta sätter oss i en bättre position för att delvis mildra effekten av de redan införda tullarna. I september började produktionen av den nya S60 i vår nya Charleston-anläggning och under året har vi också ökat produktionen i Kina och Europa för att möta den starka efterfrågan på våra bilar, säger Håkan Samuelsson, President och CEO för Volvo Cars, i en kommentar till rapporten. Den europeiska försäljningen för Volvo Cars ökade med 8,3 procent till 69’318 sålda enheter under det tredje kvartalet (64’027). På den svenska marknaden backa försäljningen med 35,3 procent, men utöver det visade det europeiska marknaden positiva resultat. Något som Håkan Samuelsson attribuerar till efterfrågan på den nya modellen XC40. I Kina minskade marknaden för personbilar med 9,4 procent vilket beror på de försvårade omständigheterna kring den kinesiska marknaden. I USA minskade marknaden för lättviktsfordon med 3,1 procent. På Volvo Cars andra marknader växte försäljningen med 32,7 procent jämfört med 2017 års tredje kvartal, med Japan, Kanada, Korea och Ryssland som största kunder.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-03-28 10:16 V22.4.20-2
Annons
Annons