Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Smart Eye Analys | 26 oktober 2018

Smart Eye ökar omsättningen och tar stora kliv framåt

Mellan juli och september 2018 ökade Smart Eye sin nettoomsättning med 18 procent, vann 5 nya design wins från en befintlig kund och tillkännagav Geely som ny kund.
Nettoomsättningen för eyetrackingföretaget uppgick till 15,3 miljoner kronor under det tredje kvartalet 2018, en ökning med 18 procent från samma kvartal 2017 (12,9).

Rörelseresultatet uppgick till -9,8 miljoner kronor, en minskning från 2017 års -8,2 miljoner kronor. Det sämre resultatet beror framförallt på investeringar i personal som har utförts för att möta företagets ökande aktivitetsnivå inom affärsområdet Applied Solutions.

Under kvartalet har Smart Eye genomfört en riktad nyemission som tillförde företaget 113,9 miljoner kronor före emissionskostnader. Pengarna ska investeras i den strategiskt viktiga massmarknaden för förarövervakning, enligt vd Martin Krantz.

Företaget har även fått fem nya design wins från en befintlig kund under kvartalet samt tillkännagett Geely som ny kund, vilket är ett genombrott för Smart Eye på den kinesiska marknaden.

– Den långa och besvärliga kvalificeringen av mjukvara för bilar försvårar för nya marknadsaktörer, som måste vara extremt långsiktiga och uthålliga för att komma in i sin första bil. Samtidigt kan Smart Eye leverera nödvändig funktionalitet med i sammanhanget hög hastighet, säger Martin Krantz i en kommentar.

Affärsområdet Research Instruments nettoomsättning uppgick till 9,0 miljoner kronor en ökning från förra årets 7,1 miljoner kronor. Nettoomsättningen för Applied Solutions uppgick till 6,2 miljoner kronor (5,8).
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-11-15 17:25 V11.9.0-1