Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© electrolux Analys | 31 oktober 2018

Tullar och materialkostnader drar ner Electrolux

Framförallt i Latin- och Nordamerika stötte Electrolux pÄ motstÄnd under det tredje kvartalet 2018, dÀr nÄgra anledningar var handelstariffer, lÀgre volymer och ökade kostnader för insatsvaror.
NettoomsĂ€ttningen för Electrolux under det tredje kvartalet uppgick till 30’444 miljoner kronor, att jĂ€mföra med tredje kvartalet 2017 som uppgick till 29’042 miljoner kronor. FörsĂ€ljningstillvĂ€xten uppgick till 0,7 procent, vilket frĂ€mst var ett resultat av prishöjningar pĂ„ flera marknader, skriver Electrolux i sin rapport.

Rörelseresultatet uppgick till 1’756 miljoner kronor (1’981) och periodens resultat uppgick till 1’162 miljoner kronor (1’440). Det operativa kassaflödet efter investeringar uppgick till 1’352 miljoner kronor (2’287).

Högre priser och mixförbÀttringar bidrog positivt inom alla affÀrsomrÄden men kompenserade inte fullt ut för ökade kostnader för insatsvaror, lÀgre volymer och tilltagande valutamotvind i Latinamerika. Vitvaror Nordamerika pÄverkades Àven av högre kostnadsinflation relaterad till handelstariffer och av lÀgre försÀljning av produkter under ÄterförsÀljares varumÀrken.

– EMEA:s resultat var fortsatt starkt och det Ă€r glĂ€djande att vĂ„rt fokus pĂ„ innovation för att förbĂ€ttra konsumentupplevelsen resulterar i att vi tar marknadsandelar under vĂ„ra premiumvarumĂ€rken. VĂ„ra verksamheter i Nordamerika och Latinamerika genomförde kostnadsbaserade prishöjningar, samtidigt som volymerna minskade, kommenterar vd och koncernchef Jonas Samuelson.

Asien/StillahavsomrÄdet ökade försÀljningen i Sydostasien men pÄverkades negativt av en svagare marknad i Australien.

EMEA var fortsatt den största marknaden för Electrolux med 792 miljoner kronor (761) i nettoomsÀttning under kvartalet, följt av Nordamerika med 347 miljoner kronor (719), Latinamerika med 200 miljoner kronor (77) och sist Asien/StillahavsomrÄdet med 174 miljoner kronor (214).

NettoomsĂ€ttningen för affĂ€rsomrĂ„det Hemmiljö och smĂ„apparater uppgick till 1’733 miljoner kronor (1’922) och för Professionella Produkter uppgick nettoomsĂ€ttningen till 2’135 miljoner kronor (1’897).
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-2