© Scania
Elektronikproduktion |
Scania levererar 15 lastbilar till tyska elvägar i pilotprojekt
Scania ska leverera lastbilar till tre tyska pilotanläggningar med elvägar som väntas tas i bruk nästa år, enligt ett beslut fattat av det tyska federala departementet för miljö, natur och kärnsäkerhet (BMU).
Försöken inleds i delstaten Hessen längs A5 Autobahn, där en fem kilometer lång elvägssträcka med ström från kontaktledningar i båda riktningar är klar. Nästa sträcka blir en elväg längs A1 Autobahn till Lübecks hamn, som beräknas kunna tas i bruk under sommaren 2019. Sist kommer en tredje elväg att byggas i delstaten Baden-Württemberg längs en sträcka på den federala vägen B463 tidigt under 2020.
De 15 lastbilarna kommer att förses med pantografer, strömavtagare, som utvecklats av Siemens. Dessa monteras på lastbilsramen bakom hytten för laddning under körningen. Lastbilarna kommer köras av åkerier i deras ordinarie verksamhet. Den första Scania hybridlastbilen R 540 ska levereras till Hessen i maj 2019. Utöver att leverera lastbilarna kommer Scania att ansvara för fordonsunderhåll och datainsamling från försöken.
– Till skillnad från personbilar, som är parkerade större delen av dagen, är lastbilar i drift för transportuppdrag under lång tid där uppehåll för laddning kan medföra avbräck. Elvägar innebär att de smidigt och effektivt kan laddas under körningen. Detta sparar också batterikraft och minskar belastningen på elnätet, säger Magnus Höglund, ansvarig för elvägssystem på Scania, i ett pressmeddelande.