© Kone
Elektronikproduktion |
Kone tecknar femårigt ramavtal för smarta hissar och trappor
Kone har tecknat ett nytt femårigt ramavtal med Vasakronan, ett heltäckande kontrakt som innefattar både hissar, dörrar, portar och rulltrappor.
Vasakronan har valt att installera Kones nya intelligenta lösning 24/7 Connected Services som tillägg på flera av utrustningarna. Med hjälp av datadriven teknologi möjliggör KONE 24/7 Connected Services ett effektivare system för både användarna, kunderna och själva underhållet av hissen, dörren eller rulltrappan.
Konceptet fungerar genom att IBM:s plattform Watson övervakar och analyserar data i realtid via sensorer som är kopplade till utrustningen. Det intelligenta systemet gör det möjligt att förutse, underhålla och vidta åtgärder innan eventuella driftstopp hinner uppstå samt ger tillgång till detaljerad information om underhållsarbetet för kunden.
– Vi är stolta över att ha fått ett fortsatt förtroende och ett utökat uppdrag hos Vasakronan. Vi är också glada att Vasakronan nu kommer att installera 24/7 Connected Services i ett stort antal av sina hissar. Vi kan därmed i realtid följa hur deras utrustningar mår, förutse och förebygga driftstopp samt skräddarsy service till varje enskild utrustning, säger Jonas Granzell, affärsområdeschef för Service på Kone Skandinavien, i ett pressmeddelande.
Avtalet trädde i kraft den 1 december. Totalt har Kone hand om service på drygt 1’700 av Vasakronans hissar, portar och rulltrappor.