Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© PowerCell/Scania Elektronikproduktion | 10 december 2018

PowerCell samarbetar kring bränslecellsdriven sopbil

PowerCell Sweden AB har tillsammans med Scania, Renova och JOAB inlett ett projekt för att ta fram en elektrifierad sopbil dÀr framdrivning och driften av sopaggregatet sker med el som produceras av brÀnsleceller.
Sopbilen kommer att anvĂ€ndas av renhĂ„llningsföretaget Renova i Göteborg och Energimyndigheten har beviljat statliga bidrag för projektet. Även KTH medverkar i projektet som omfattar utveckling, byggnation och drift av sjĂ€lva bilen. Fordonet berĂ€knas levereras i slutet av 2019 eller i början av 2020.

– Elektrifiering med hjĂ€lp av brĂ€nsleceller som drivs av vĂ€tgas Ă€r ett mycket intressant alternativ för tunga nyttofordon som soplastbilar. Bilarna fĂ„r alla de fördelar som följer pĂ„ elektrifiering samtidigt som de behĂ„ller nĂ„gra av de fördelar som finns med fossildrift, sĂ„som rĂ€ckvidd, gĂ„ngtid och lastkapacitet, sĂ€ger Hans Zackrisson, utvecklingschef pĂ„ Renova, i ett pressmeddelande.

PowerCells vd Per Wassén tycker att sopbilar Àr ett bra första steg i elektrifieringen av tunga transportfordon.

– De kör enligt fasta rutter och kommer alltid tillbaka till utgĂ„ngspunkten vid fullgjort arbetspass, nĂ„got som innebĂ€r att behovet av tankstationer begrĂ€nsas starkt. I takt med att vĂ€tgasstationerna nu byggs ut i Europa kommer brĂ€nslecellsdrift bli ett vĂ€ldigt attraktivt alternativ och kunna bana vĂ€g för den oundvikliga omstĂ€llning som av klimat- och miljöskĂ€l mĂ„ste ske inom den tunga fordonsbranschen, sĂ€ger han.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-1