Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© PowerCell/Scania
Elektronikproduktion |

PowerCell samarbetar kring bränslecellsdriven sopbil

PowerCell Sweden AB har tillsammans med Scania, Renova och JOAB inlett ett projekt för att ta fram en elektrifierad sopbil där framdrivning och driften av sopaggregatet sker med el som produceras av bränsleceller.

Sopbilen kommer att användas av renhållningsföretaget Renova i Göteborg och Energimyndigheten har beviljat statliga bidrag för projektet. Även KTH medverkar i projektet som omfattar utveckling, byggnation och drift av själva bilen. Fordonet beräknas levereras i slutet av 2019 eller i början av 2020. – Elektrifiering med hjälp av bränsleceller som drivs av vätgas är ett mycket intressant alternativ för tunga nyttofordon som soplastbilar. Bilarna får alla de fördelar som följer på elektrifiering samtidigt som de behåller några av de fördelar som finns med fossildrift, såsom räckvidd, gångtid och lastkapacitet, säger Hans Zackrisson, utvecklingschef på Renova, i ett pressmeddelande. PowerCells vd Per Wassén tycker att sopbilar är ett bra första steg i elektrifieringen av tunga transportfordon. – De kör enligt fasta rutter och kommer alltid tillbaka till utgångspunkten vid fullgjort arbetspass, något som innebär att behovet av tankstationer begränsas starkt. I takt med att vätgasstationerna nu byggs ut i Europa kommer bränslecellsdrift bli ett väldigt attraktivt alternativ och kunna bana väg för den oundvikliga omställning som av klimat- och miljöskäl måste ske inom den tunga fordonsbranschen, säger han.

Annons
Visa fler nyheter
2024-03-15 14:25 V22.4.5-2
Annons
Annons