Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Volvo Bussar
Elektronikproduktion |

Volvo använder elbussbatterier för lagring av solenergi

Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park ska i ett forskningsprojekt undersöka lagring av el i bostäder som har egen elproduktion från solceller.

Volvo Bussar deltar i ett forskningsprojekt där begagnade elbussbatterier får ett andra liv när de används för att lagra solel. Forskningen sker i en av Riksbyggens bostadsrättsföreningar i Göteborg där Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park har skapat ett system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från linje 55. Energilagret används för att kapa fastighetens effekttoppar, och lagra eller sälja överskott på egenproducerad solel. Batterilagret består av 14 begagnade elbussbatterier litiumjon. Batterierna har installerats i ett batterirum och kopplats samman till ett energilager på 200 kWh. Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar (á 0,5 kWh) och köra fem tvättmaskiner (á 1 kWh). – Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel. säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar, i ett pressmeddelande.

Annons
Visa fler nyheter
2024-03-15 14:25 V22.4.5-2
Annons
Annons