Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Malardalens Hogskola
Teknik |

Studenter utvecklar autonom cykel och sophämtningsrobot

Studenter som går sista året på civilingenjörsprogrammet i robotik och masterprogrammet i intelligenta inbyggda system vid Mälardalens Högskola (MDH) har under hösten arbetat med utvecklingen av en självkörande cykel och en autonom sophämtningsrobot.

De två forskningsprojekten heter Autobike och Unicorn och har skapats mellan studenter, forskare och företagspartner. Målet med projektet Unicorn är att utveckla en autonom sophämtningsrobot som kan köra mellan bostäder i ett bostadsområde, för att hämta hushållens sopor och köra soporna till en återvinningscentral. – Projektet har sin grund i ett tidigare projekt där vi utvecklade en sophämtningsrobot som skulle underlätta arbetet vid tömningen av sopkärl. I samband med projektet Roar, uppkom idén om att utveckla små, självkörande robotar som kör runt i bostadsområden och tömmer soporna flera gånger i veckan, säger Mikael Ekström, docent i robotik och ansvarig för kursen, i ett pressmeddelande. Unicorn är ett samverkansprojekt mellan MDH, Chalmers, Göteborgs stad, Hiab, Husqvarna, PWS och Volvo Group. På MDH är det studenter från civilingenjörsprogrammet i robotik och studenter från masterprogrammet i intelligenta inbyggda system som arbetat med projektet under hösten. – Vi har arbetat med att utveckla systemet för robotens lokalisering och systemet för hur roboten ska kunna lyfta sopkärlen, samt att tydligt visa robotens intention, säger Ulrik Åkesson, student som arbetat med projektet Unicorn. Syftet med projektet Autobike är att utveckla en självkörande cykel som ska användas i testmiljöer för autonoma bilar. Innan autonoma bilar lanseras på marknaden testas de i testmiljöer för att säkerställa att de fungerar som de ska och till exempel kan väja för en cyklist som dyker upp helt oväntat. – I dagens testmiljöer används cyklar som dras med hjälp av linor. Men i detta projekt ska vi utveckla en cykel som är självkörande och beter sig som en cyklist, säger Mikael Ekström. Projektet sker i samverkan mellan MDH, Chalmers, AstaZero, Cycleurope och Volvo Cars. Under hösten har studenterna arbetat med alltifrån val av cykel och utvecklingen av elektroniken, mjukvaran, programmeringen och mekaniken, till implementering av kontrollsystemet och testning av cykeln. – Vi ansvarar för själva byggandet av cykeln och designen av ett kontrollsystem som ska göra att cykeln kan vara helt självkörande och självbalanserande, säger Therèse Eriksson, som arbetat med projektet Autobike.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons