© ebm papst
Elektronikproduktion |
ebm-papst öppnar nytt Center of Excellence i Melbourne
I maj 2018 invigdes det nya centret som har som målsättning att koncentrera de gemensamma resurserna gällande bland annat teknisk expertis och kundservice för att skapa nya kundvärden.
Det nya centret har en FoU-avdelning som bland annat är utrustad med en provutrusning, certifierad enligt ISO 5801. Det finns även en produktanalysavdelning och en teknisk avdelning som utför produktkontroller.
– Att vi koncentrerat våra FoU-resurser gör det möjligt för våra ingenjörer att mer effektivt arbeta med idéutveckling. Det kan bättre fokusera på enskilda projekt och driva utvecklingsarbetet samtidigt som de kan genomföra kontinuerliga tester och prova olika scenarior för de fläktlösningar som utvecklas, säger Alexandra Gray, Design Manager för ebm-papst i Australien och Nya Zeeland, i ett pressmeddelande.
Satsningen på de lokala kunderna innebär att kunder som behöver få problem identifierade och lösta kan få det snabbare när resurserna finns på plats i samma land.
– Nyligen hade vi en kund som skickade oss en fläkt efter att det uppstått tekniska problem. Vid en första granskning kund vi inte hitta något fel. Tidigare skulle vi ha skickat fläkten till ebm-papst i Tyskland för analys men det är 14’500 kilometer bort vilket gör det hela väldigt dyrt och tidskrävande. Eftersom vi nu har ett eget center med stora resurser kunde vi istället testa fläkten här i Melbourne, säger Alexandra Gray.