Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© flypulse
Teknik |

Drönare ska göra svenska flygplatser säkrare och bättre

RISE leder ett projekt som ska demonstrera drönarlösningar som hjälper till att automatisera verksamheten, förbättra säkerheten, optimera resursutnyttjandet och minska miljöpåverkan vid flygplatser.

Projektet heter ASAS, Airport Surveillance for Airport Safety, och leds av RISE och genomförs i samarbete med Luftfartsverket (LFV), Sveriges regionala flygplatser, Örnsköldsvik Airport och FlyPulse. För att driva utvecklingen inom flygplatsautomatisering har LFV tillsammans med Örnsköldsvik Airport startat ett program med visionen om den "autonoma flygplatsen". Inom programmet ska framtidslösningar testas och utvärderas för säkra, kostnadseffektiva och fjärrstyrda automatiserade flygplatser. Ett område som ska utforskas är integrationen av drönarlösningar i den dagliga verksamheten. Att använda en drönare för att utföra rutinuppgifter såsom att övervaka galler, spana efter vilda djur och inspektera landningsbanor, skulle spara tid och pengar för flygplatserna. – I stället för att köra ett terrängfordon för att kontrollera flygplatsens stängsel kan eldrivna drönare användas för automatisk kontroll och streama livevideo till personalen. Detta kommer att spara betydande mängder tid och daglig bilkörning och därigenom minska kostnader och fordonsutsläpp, säger Jonas Didoff, projektledare för LFV:s räkning, i ett pressmeddelande. Projektet använder sig av den erfarenhet av drönarutveckling som finns hos FlyPulse och kommer att leverera drönarlösningar som är skräddarsydda för flygplatsernas behov. – Flygplatsen är en speciell miljö där nära samspel med flygledare och myndigheter behövs. Våra drönarlösningar måste kunna hantera flygplanen och arbeta dag som natt samt i svåra väderförhållanden, säger Jan Björn, vd på FlyPulse. RISE leder projektet och kommer att bidra med sina kompetenser inom trådlös kommunikation och automation för utveckling av drönare samt affärsutveckling. Projektet pågår i 14 månader och kommer att demonstreras i mitten av 2019. Projektet finansieras av Vinnova.

Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-2
Annons
Annons