Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Autoliv
Analys |

Upp- och nedförsbackar för Autoliv under helåret 2018

”Vi växte organiskt med mer än 4 procent under fjärde kvartalet trots att fordonsproduktionen minskade med mer än 5 procent enligt IHS”, kommenterar Mikael Bratt, vd och koncernchef.

För fjärde kvartalet 2018 rapporterar bilsäkerhetsföretaget Autoliv, Inc en försäljningsökning om 1,6 procent till 2’193 miljoner dollar. Den organiska försäljningstillväxten var 4,2 procent, främst till följd av en organisk försäljningstillväxt om 19 procent i Amerika. Under helåret 2019 förväntas den organiska försäljningen öka med runt 5 procent. – Jag är nöjd med kvartalet och helåret när det gäller vår försäljningsökning, orderingång och kassaflöde, särskilt med tanke på att fordonsindustrins utmaningar blev allt större mot slutet av året. Vi växte organiskt med mer än 4 procent under fjärde kvartalet trots att fordonsproduktionen minskade med mer än 5 procent enligt IHS. Det berodde huvudsakligen på det höga antalet produktlanseringar i Nordamerika och Kina, säger Mikael Bratt, vd och koncernchef för Autoliv, i en kommentar till rapporten. Autoliv överträffade tillväxten i fordonsproduktionen med drygt 20 procent i Nordamerika och med 11 procent i Kina. Orderingången låg på en fortsatt hög nivå, vilket främjar företagets tillväxtmöjligheter även bortom 2020. – Vår försäljning och intjäningsförmåga stärks av den fortsatt höga orderingången 2018, och våra mål att nå en försäljning på över 10 miljarder dollar och en justerad rörelsemarginal på runt 13 procent kvarstår. På grund av nedgången i global fordonsförsäljning och produktion samt ökade råvarukostnader förväntar vi oss inte längre att nå dessa mål under 2020, säger Mikael Bratt.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons