Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Koenigsegg Elektronikproduktion | 31 januari 2019

Koenigsegg vill anställa 100 efter miljardinvesteringen

Den 29 januari gick Nevs och Koenigsegg ut med att de två parterna bildat en strategisk allians, och att Nevs gått in med drygt 1,5 miljarder kronor i Koenigsegg. Investeringen ska möjliggöra för Koenigsegg att producera en ny bilmodell, som kommer att kräva fler jobb, rapporterar Dagens Industri.

När Nevs och Koenigsegg meddelade sitt samarbete informerade de även om att de två företagen bildat ett samriskföretag. Det gemensamma företaget har som syfte att utveckla och producera en ny modell för Koenigsegg, en modell som inte ska vara lika dyr som de tidigare modellerna. – Varumärkets styrka har blivit mycket större än de produktionsvolymer vi har i dag för våra extremt dyra och speciella bilar. Vi är slutsålda i fyra år framöver. Vi har 28 återförsäljare och förra året levererade vi 18 bilar, de får inte ens en bil var. Det belyser att varumärket och potentialen i det är betydligt större än vad företaget är. Vi har under några år tittat på en parallell modell, som inte ska konkurrera exakt med det vi gör i dag och som vi kan producera i lite högre volymer till aningens lägre pris, säger Christian von Koenigsegg, vd och grundare av Koenigsegg, till DI. Enligt Nevs grundare, Kai Johan Jiang, ska det gemensamma företaget ha produktion både i Ängelholm och Trollhättan och företaget ska producera tusentals Koenigseggsbilar, enligt Affärsvärlden. Christian von Koenigsegg menar dock att siffran för produktionen snarare kommer att ligga vid ett hundratal. – Anledningen till att vi inte tror att det blir så mycket mer än några hundra är att priset fortfarande kommer att vara högt. Vi pratar runt 10 miljoner kronor per bil. Det är där vi var för några år sedan, men marknaden har tryckt upp priserna på våra bilar enormt. Det är enormt svårt att bygga många av dem, eftersom hantverket som krävs är så extremt. Nu blir det en liten reboot. Vi går ner till en fortfarande väldigt dyr bil, men där marknaden kanske är hundra gånger större, säger han till DI. För att klara av den ökade produktionen kommer Koenigsegg, som är baserat i Ängelholm, att behöva anställa drygt 100 personer. Utveckling, testning, design, konstruktion, slutmontering och leverans kommer att ska från lokalerna i Ängelholm, med support från Nevs i Trollhättan. Den nya bilmodellen är något som Koenigsegg har arbetat på under flera år och det gemensamma företaget ska sätta verksamheten i rullning på en gång.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-06-25 20:13 V13.3.22-2