Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Koenigsegg Elektronikproduktion | 31 januari 2019

Koenigsegg vill anställa 100 efter miljardinvesteringen

Den 29 januari gick Nevs och Koenigsegg ut med att de tvÄ parterna bildat en strategisk allians, och att Nevs gÄtt in med drygt 1,5 miljarder kronor i Koenigsegg. Investeringen ska möjliggöra för Koenigsegg att producera en ny bilmodell, som kommer att krÀva fler jobb, rapporterar Dagens Industri.
NĂ€r Nevs och Koenigsegg meddelade sitt samarbete informerade de Ă€ven om att de tvĂ„ företagen bildat ett samriskföretag. Det gemensamma företaget har som syfte att utveckla och producera en ny modell för Koenigsegg, en modell som inte ska vara lika dyr som de tidigare modellerna. – VarumĂ€rkets styrka har blivit mycket större Ă€n de produktionsvolymer vi har i dag för vĂ„ra extremt dyra och speciella bilar. Vi Ă€r slutsĂ„lda i fyra Ă„r framöver. Vi har 28 Ă„terförsĂ€ljare och förra Ă„ret levererade vi 18 bilar, de fĂ„r inte ens en bil var. Det belyser att varumĂ€rket och potentialen i det Ă€r betydligt större Ă€n vad företaget Ă€r. Vi har under nĂ„gra Ă„r tittat pĂ„ en parallell modell, som inte ska konkurrera exakt med det vi gör i dag och som vi kan producera i lite högre volymer till aningens lĂ€gre pris, sĂ€ger Christian von Koenigsegg, vd och grundare av Koenigsegg, till DI. Enligt Nevs grundare, Kai Johan Jiang, ska det gemensamma företaget ha produktion bĂ„de i Ängelholm och TrollhĂ€ttan och företaget ska producera tusentals Koenigseggsbilar, enligt AffĂ€rsvĂ€rlden. Christian von Koenigsegg menar dock att siffran för produktionen snarare kommer att ligga vid ett hundratal. – Anledningen till att vi inte tror att det blir sĂ„ mycket mer Ă€n nĂ„gra hundra Ă€r att priset fortfarande kommer att vara högt. Vi pratar runt 10 miljoner kronor per bil. Det Ă€r dĂ€r vi var för nĂ„gra Ă„r sedan, men marknaden har tryckt upp priserna pĂ„ vĂ„ra bilar enormt. Det Ă€r enormt svĂ„rt att bygga mĂ„nga av dem, eftersom hantverket som krĂ€vs Ă€r sĂ„ extremt. Nu blir det en liten reboot. Vi gĂ„r ner till en fortfarande vĂ€ldigt dyr bil, men dĂ€r marknaden kanske Ă€r hundra gĂ„nger större, sĂ€ger han till DI. För att klara av den ökade produktionen kommer Koenigsegg, som Ă€r baserat i Ängelholm, att behöva anstĂ€lla drygt 100 personer. Utveckling, testning, design, konstruktion, slutmontering och leverans kommer att ska frĂ„n lokalerna i Ängelholm, med support frĂ„n Nevs i TrollhĂ€ttan. Den nya bilmodellen Ă€r nĂ„got som Koenigsegg har arbetat pĂ„ under flera Ă„r och det gemensamma företaget ska sĂ€tta verksamheten i rullning pĂ„ en gĂ„ng.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-15 09:57 V12.1.1-2