Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Ford
Elektronikproduktion |

Framtidens självkörande bilar kan kommunicera med ljus

Biltillverkaren Ford testar hur ljus kan användas för att kommunicera fordons aktivitet och rörelser, med målet att utveckla ett kommunikationsgränssnitt som hjälper autonoma fordon att interagera med övriga trafikanter på ett smidigt sätt.

Ingenjörer på Ford har valt att testa om färgade ljus, som kommunicerar med ett visuellt språk, kan vara en bra lösning för att minska kommunikationsgapet mellan autonoma fordon och människor. För att skapa känslan av ett autonomt fordon utformade Ford ett så kallat ”mänskligt bilsäte" som monterades i en Ford Transit Connect. På så vis kunde föraren sitta gömd för övriga trafikanter och observatörerna kunde på ett effektivt sätt mäta resultatet av en takmonterad ljusstång som blinkade i olika färger. Färgerna vit, lila och turkos användes för att kommunicera olika manövrar. – I grund och botten måste människor kunna lita på autonoma fordon. Genom att utveckla ett universellt kommunikationsmedel, som ljusbaserat språk, kan vi närma oss denna tillit. Att förvandla en person till ett ”mänskligt bilsäte” var ett effektivt sätt för att ta reda på det vi behövde för att utveckla språket, säger Thorsten Warwel, chef för Core Lightning på Ford, i ett pressmeddelande. Fords senaste tester genomfördes tillsammans med Chemnitz University of Technology i Tyskland och kompletterar tidigare forskning från USA. Testet visade att 60 procent av de 173 personer som deltog i undersökningen trodde att den Transit Connect som testades var ett autonomt fordon. Tillsammans med observerade reaktioner hos ytterligare 1600 deltagare, visade det sig att en turkos färg föredrogs. – Att skapa ögonkontakt är viktigt, men vår studie visar att trafikanter först och främst tittar på vad fordonet gör. Nästa steg är att titta på hur vi kan göra ljussignalerna tydligare och mer intuitiva, säger Matthias Beggiato, vid Psykologiska institutionen vid Chemnitz University of Technology i Tyskland.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-2
Annons
Annons