Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Alfred Nobel Science Park
Teknik |

Epiroc och AI.MEE ska automatisera robotarmar

Alfred Nobel Science Parks AI.MEE har lanserat projektet AutoDPP, som sker i samarbete med Örebro universitet och Epiroc. Målet är att automatisera robotarmarna på Epirocs borrmaskin Boomer.

Epirocs maskin Boomer används vid tunnelborrning. Det är ett stort fordon med meterlånga robotarmar som borrar hundratals hål i en bergvägg, hål som sedan fylls med sprängmedel. Epirocs vision med automatiseringen av fordonet är att bara kunna mata in en karta över de hål som ska borras i Boomer och trycka på ”start”. Så funkar det dock inte i dag. Nu kan bara en robotarm i taget användas och den måste styras via en joystick av en specialiserad operatör. – Den här processen vill de automatisera och anledningen är förstås att göra arbetet snabbare och mer effektivt, men även att kunna avlägsna operatören från den här ganska farliga miljön, säger Federico Pecora, som är forskare i datavetenskap på AASS (Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem) vid Örebro universitet, i ett pressmeddelande. När Pär Lundström, profilområdesansvarig för Autonoma system vid Alfred Nobel Science Park, fick reda på Epirocs behov kring robotarmarna på Boomer, så sammanförde han företaget och Federico Pecora. Resultatet blev AI.MEE-projektet AutoDPP (autonomous drill path planer). – Det finns flera väldigt svåra saker att lösa. Det första är att lyckas skapa koordinerade rörelser med armarna. Inom AI kallas det för ett sökproblem. Det som gör det här sökproblemet speciellt är att det innefattar rörelse. Armarna måste ta beslut om vart de ska röra sig och om två armar närmar sig varandra, så vill man att de ska koordinera sig så att de interagerar så lite som möjligt med varandra, säger Federico Pecora. Hans utgångspunkt kommer att vara en metod som utvecklats på Örebro universitet som ursprungligen användes för att koordinera markfordon, som exempelvis autonoma gaffeltruckar. – Metoden går ut på att man berättar för de individuella fordonen vart de ska åka, sedan räknar de själva ut vilken väg som är den bästa. Alla vägar koordineras centralt i systemet, så att det inte sker några krockar. Den centrala koordinatorn är lite som virtuell trafikpolis som dyker upp när, och där, den behövs. Tanken är att utöka metoden så att den fungerar även på robotarmar. För att lyckas med det har projektet köpt in tre robotarmar, som monterats i Robotlab på Örebro universitet. – Vi tänker inte göra en exakt kopia av Boomermaskinen, utan det handlar om att få till en liknande konstruktion som utgår från samma princip, att flera armar ska röra sig samtidigt, säger Federico Pecora och fortsätter: – Om man tänker sig att maskinen är som en bläckfisk, så ska armarna röra sig självständigt men samtidigt vara medvetna om varandra. Vad som än händer med en av armarna, så kommer de andra armarna att hantera det. Det handlar inte bara om att armarna måste undvika att kollidera med varandra, utan också att de kan ta över en annan arms arbetsuppgift. AutoDPP-projektet ska pågå i sex månader och avslutas till sommaren men projektgruppen har redan nu fått Vinnovamedel beviljade för en treårig fortsättning med start i maj.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-03-28 10:16 V22.4.20-2
Annons
Annons