Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Autoliv
Analys |

Minus, minus och minus för Autolivs första kvartal 2019

En sjunkande trend på fordonsmarknaden resulterade i många minustecken för Autoliv och bolagets första kvartal 2019.

Försäljningen för Autoliv under det första kvartalet uppgick till 2’174 miljoner dollar, en minskning med 3 procent jämfört med samma kvartal 2018 (2’241). Rörelseresultatet uppgick till 173 miljoner kronor (243), en minskning med 29 procent, och det justerade rörelseresultatet uppgick till 166 miljoner kronor (245), en minskning med 32 procent. Autolivs operativa kassaflöde uppgick till 154 miljoner kronor, en ökning på 90 procent från fjolårets 81 miljoner kronor. – Vår organisation gjorde ett bra jobb med hanteringen av den kraftigaste nedgången i fordonsproduktionen på ett decennium, och följaktligen utvecklades kvartalet i linje med våra förväntningar, med undantag för effekterna av konflikten i Mexiko. Trots kostnader för den oförutsedda konflikten och en svag trend för fordonsproduktionen kan vi upprepa vår helårsutsikter för lönsamheten eftersom vi avser möta dessa utmaningar med kostnadsbesparingar som anställningsstopp och andra åtgärder, säger Mikael Bratt, vd och koncernchef för Autoliv, i en kommentar till rapporten. Bolagets lanseringskostnader var bättre än det fjärde kvartalet 2018, enligt Mikael Bratt, men bolaget förväntar sig att det kommer att ta ytterligare några kvarta innan det är tillbaka på normala lanseringskostnadsnivåer. – Nu har vi Europakommissionens kartellbeslut bakom oss, och vi fortsätter att fokusera på lanseringseffektivitet, produktivitet samt att effektivt hantera volatiliteten i fordonsproduktionen, samtidigt som vi, som alltid, har kvalitet som främsta prioritet, säger Mikael Bratt.

Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons