Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 20 november 2002

Hårdare konkurrens för EMS-företag

Flextronics-koncernen ser Sverige som en strategisk marknad i sin globala verksamhet. Även Solectron har meddelat att man fokuserar mer på mindre svenska kunder. Detta är en följd av seriernas utflytningar ur landet.

I en massiv nedgång har Flextronics det senaste året anpassat sig till en ny sorts marknad. Företaget har anpassat sin kärnverksamhet efter dess behov. I detta arbete ser Flextronics-koncernen Sverige som en strategisk marknad i sin globala verksamhet. En statsning som företaget ser som lyckad. Företaget har aldrig haft så många anställda i landet som nu. Flextronics Network Services finns på 300 platser i Sverige och Flextronics Design har ökat med 280 anställda efter uppköpet av konsultbolaget BlueLabs. Tillverkningsenheterna i Vaggeryd, Malmö, Karlskrona, Visby, Kista och Västerås har blivit mer fokuserade på de regionala marknaderna. En talesman för Solectron i Östersund meddelar till evertiq att även de kommer att rikta mer fokus på regionala svenska kunder. I praktiken innebär detta att de amerikanska EMS-jättarna nu är inne och slåss med de lokala svenska tillverkarna.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-10-11 15:09 V14.5.0-1