Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 20 november 2002

Hårdare konkurrens för EMS-företag

Flextronics-koncernen ser Sverige som en strategisk marknad i sin globala verksamhet. Även Solectron har meddelat att man fokuserar mer på mindre svenska kunder. Detta är en följd av seriernas utflytningar ur landet.
I en massiv nedgång har Flextronics det senaste året anpassat sig till en ny sorts marknad. Företaget har anpassat sin kärnverksamhet efter dess behov. I detta arbete ser Flextronics-koncernen Sverige som en strategisk marknad i sin globala verksamhet. En statsning som företaget ser som lyckad.

Företaget har aldrig haft så många anställda i landet som nu. Flextronics Network Services finns på 300 platser i Sverige och Flextronics Design har ökat med 280 anställda efter uppköpet av konsultbolaget BlueLabs. Tillverkningsenheterna i Vaggeryd, Malmö, Karlskrona, Visby, Kista och Västerås har blivit mer fokuserade på de regionala marknaderna.

En talesman för Solectron i Östersund meddelar till evertiq att även de kommer att rikta mer fokus på regionala svenska kunder.

I praktiken innebär detta att de amerikanska EMS-jättarna nu är inne och slåss med de lokala svenska tillverkarna.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2018-07-18 17:55 V10.0.0-1