Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Acconeer Analys | 02 maj 2019

Kraftig ökning i omsättning och stor ökning i förlust

För svenska radarteknikföretaget Acconeer bjöd årets första kvartal på höga toppar och djupa dalar.

Nettoomsättningen uppgick till 550’000 kronor (83’000) och resultatet efter skatt uppgick till -15,99 miljoner kronor (-7,43). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -13,12 miljoner kronor (-6,91). Ökningen i nettoomsättningen relaterar till försäljning till kunder via återförsäljarna Digi-Key, BEYD och övriga nya återförsäljare. Jämfört med föregående kvartal, fjärde kvartalet 2018, ökade försäljningen ökat med 108’000 kronor. Rörelsens kostnader är främst relaterad till avskrivningar på immateriella tillgångar som påbörjades under fjärde kvartalet 2018, ökade övriga externa kostnader enligt plan och utnyttjande av syntetisk option för vd, som uppgick till 1,4 miljoner kronor. Under det första kvartalet fick Acconeer en order på 22’450 dollar från kinesiska BEYD. Acconeer planerade även en lansering av dielektriska linser för ökad räckvidd under andra kvartalet 2019 samt en lansering av ny IoT modul via Digi-Key under tredje kvartalet 2019. Acconeer sålde 224 utvärderingskit under första kvartalet 2019. – Under det andra kvartalet kommer vi att fokusera på de två större produktlanseringar som vi tidigare har annonserat; dielektriska linser med lansering under det andra kvartalet samt vår IoT modul, XM122, som planeras att introduceras under det tredje kvartalet. Förutom dessa planerade produktlanseringar så fortsätter vi arbetet med att kontraktera och komplettera listan av distributörer. Jag känner fortsatt att vår produkt röner ett mycket stort intresse och vi får fortfarande återkopplingen att det vi gör är unikt, säger Lars Lindell, vd för Acconeer, i en kommentar till rapporten.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-05-21 21:58 V13.3.9-1