Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© fingerprint card
Analys |

Fingerprint Cards lägger ett år med många minus bakom sig

Att göra om och göra rätt var ledorden för det svenska biometriföretaget under 2018, något som påverkade resultaten negativt.

Intäkterna uppgick till 1’535 miljoner kronor (2’966). Rörelseresultatet hamnade på -722 miljoner kronor (155) och kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 275 miljoner kronor (377). – För Fingerprints var 2018 ett år som präglades av att ställa om och anpassa verksamheten till snabbt förändrade förutsättningar. Våra intäkter minskade till 1’535 miljoner kronor, framför allt som ett resultat av att genomsnittspriset för våra produkter föll med över 30 procent jämfört med 2017, säger Christian Fredrikson, vd och koncernchef för Fingeprint Cards AB, i en kommentar till rapporten. Under det första kvartalet 2018 lanserades den 300:e mobiltelefonen med Fingerprints touch-sensorer, Fingerprint och Gentex ingick ett tioårigt samarbetsavtal för att utveckla biometriska system för fordon samt så deltog Fingerprint i två marknadstester för biometriska smarta kort. Under det andra kvartalet fick Fingerprint två initiala ordrar från globala korttillverkare för T-shape-modulen för biometriska smarta kort samt så lanserade Fingerprint sitt kostnadsbesparingsprogram. Under det tredje kvartalet tog biometriföretaget emot den första volymbeställningen för FPC1511, fjärde generationens kapacitiva fingeravtryckssensor. Företaget lanserade även en fingeravtryckssensor anpassad för fordonsbranschen samt stöttade Zwipe för att lansera kontakt- och kontaktlösa biometriska betalkort mot banker och lojalitetsprogram i Kina. Under årets fjärde och sista kvartal signerade Fingerprint ett strategiskt samarbetsavtal inom biometriska dörrlås med China Synodata och Jianfeng samt deltog i marknadstester av biometriska kort i Mellanöstern, Italien, Filippinerna, och Frankrike. – Att diversifiera verksamheten till områden utanför smartphonesegmentet är en mycket viktig strategisk prioritering. Ett av våra mål för 2018 var att generera tio procent av vår omsättning utanför kapacitiva sensorer för smartphones, vilket vi uppnådde. En stor del av dessa intäkter kommer från försäljning av sensorer till biometriska dörrlås och laptops. Målet är att ytterligare utöka våra intäkter från dessa områden, säger Christian Fredrikson.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons