Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© PowerCell Sweden AB
Elektronikproduktion |

Ökad förlust för Powercell under första kvartalet

Det svenska bränslecellsbolaget rapporterar om en svagare ökning av försäljning under kvartalet som i övrigt präglades av förhandlingar.

Under det första kvartalet 2019 ökade PowerCell försäljning till 9,2 miljoner kronor jämfört med 7,8 miljoner kronor motsvarande kvartal föregående år, en ökning på 18 procent. Försäljningsökningen under kvartalet är något svagare än trendlinjen, går det att läsa i pressmeddelandet. ”Den lägre ökningstakten speglar dock inte några underliggande förändringar i efterfrågan utan hänger samman med naturliga fluktuationer när det gäller tidpunkter för orderläggande och produktmix”, säger Per Wassén, vd för PowerCell. Samtidigt som bolaget rapporterar om ökad försäljning så redovisar man ett resultat efter skatt om minus 20,2 miljoner kronor i första kvartalet, jämfört med förlusten på 19 miljoner under samma kvartal förra året. I övrigt meddelar Powercell att kvartalet präglades av arbetet med att slutföra förhandlingarna med Bosch om ett utvecklings- och licensavtal för PowerCell S3 avseende fordonssektorn. ”Det här är ett avtal som förenar det bästa av två världar – vår ledande bränslecellsteknologi med Bosch enastående starka position inom fordonsindustrin”, säger Per Wassén, vd för PowerCell. Under kvartalet fick PowerCell bland annat order på två MS-100 bränslecellssystem från en global tillverkare av anläggningsmaskiner som del i en gemensam utvärdering av bränsleceller för anläggningsmaskiner. PowerCell fick under kvartalet också en uppföljande order på bränsleceller från en ledande europeisk fordonstillverkare till ett värde av 5,3 miljoner kronor.

Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons