© jirsak dreamstime.com
Elektronikproduktion |
Prevas satsar på UX och startar nytt affärsområde
Behoven av att utveckla användarvänliga och smarta produkter, system och tjänster ökar. Därför startar Prevas ett nytt affärsområde med fokus på användarupplevelsen (UX).
UX (User Experience) handlar om hur användaren interagerar med och upplever en viss produkt, system eller tjänst. I och med digitaliseringen kopplas allt fler tjänster och produkter upp och samlar in stora mängder data. Detta möjliggör nya sätt att arbeta med information mellan olika plattformar, människor och teknik.
För att ta tillvara på det har Prevas startat en ny affärsenhet med fokus på just UX. Leder den nya enheten gör Helena Gautam. Hon har lång erfarenhet inom konsult- och byråvärlden och har under de senaste åren arbetat med större e-handelsprojekt.
– Prevas är inte ensamma om att göra denna satsning, men med Prevas gedigna erfarenhet inom området smart industri och smarta produkter, tror jag att här finns de bästa förutsättningarna att hjälpa företag att skapa mer användarvänliga och långsiktiga produkter och tjänster som fungerar sömlöst mellan digitala och fysiska miljöer, säger Helena Gautam i ett pressmeddelande.
Med tanke på storleken på UX-branschen tror Helena Gautam att den nya enheten kommer att växa fort.
– Det finns en oerhörd potential på marknaden. Inom ett år siktar vi på att vara 10 personer i Malmö och fler på andra orter. Samtidigt är det av yttersta vikt att vi växer med personer med rätt kompetens, säger hon.