Annons
Annons
Annons
Annons
© Tobii AB Analys | 19 juli 2019

Stark ökning i försäljningen för Tobiis andra kvartal

”Den externa försäljningen i Tobii Tech växte med 87 procent och vi har i kvartalet sett flera intressanta utspel och lanseringar från viktiga spelare i ekosystemet kring eyetracking”, säger vd Henrik Eskilsson.

Under det andra kvartalet 2019 ökade Tobiis nettoomsättning med 21 procent till 372 miljoner kronor (307. Justerat för valutaeffekter var ökningen 13 procent. Rörelseresultatet uppgick till -51 miljoner kronor (-59) där Tobii Dynavox bidrog med 21 miljoner kronor (22), Tobii Pro med -3 miljoner kronor (1) och investeringarna i Tobii Tech påverkade koncernens rörelseresultat med -72 miljoner kronor (-82). – Investeringar i produkt- och marknadsutveckling fortsätter. Vi har flera viktiga produkter under utveckling och i kvartalet har vi utbildat ytterligare cirka 9’000 förskrivare, terapeuter och andra nyckelpersoner över hela världen, säger Henrik Eskilsson i en kommentar till rapporten. Under kvartalet lanserade Dell sina bärbara speldatorer Alienware m15 och m17 med integrerad eyetracking från Tobii. Qualcomm lanserade sin nya Smart Viewer referensdesign med förintegrerad eyetracking-teknologi från Tobii. – Sammantaget såg vi en fortsatt försäljningsökning i Tobii som helhet och jag är särskilt nöjd med den ökade externa försäljningen inom Tobii Tech. På det hela taget talar trenderna också verkligen för eyetracking, vilket i kvartalet har varit särskilt tydligt vad gäller PC och VR inom Tobii Tech. Jag är däremot inte nöjd med kvartalets resultat i Tobii Pro men vi har en god underliggande efterfrågan och en ökad backlog, säger Henrik Eskilsson.
Visa fler nyheter
2019-11-21 10:53 V14.7.14-2